Dag 12 - Van Akureyri naar schiereiland Snaefellsnes

23 juli 2022 - Grundarfjörður, IJsland

Van Akureyri naar Snaefellsnes

Ja, het was zover. Vanochtend moesten we afscheid nemen van ons droomhuis! Wat hebben we hier genoten. Dus we deden alles bewust nog even extra (uitgebreid). Nog een laatste keer je uitrekken in het heerlijke bed, een laatste keer onder de regendouche, nog even dat laatste mini-wasje, nog één keer koffie laten pruttelen in de percolator, nog een laatste ontbijt aan de grote tafel en … nog even de maanzaadbroodjes klaarmaken voor onderweg! Uiteindelijk lukte het toch om rond 10 uur de auto weer in te stappen 😉.

‘Meerlandendag’
Je hoort mensen weleens verzuchten dat ‘alle seizoenen in een dag’ zaten, als het weer van uur tot uur zo wisselt dat het lijkt alsof alle jaargetijden binnen 24 uur voorbijkomen. We hadden een soortgelijk iets vandaag, maar dan niet met seizoenen, maar … met landen!
Vandaag was namelijk een ROADtripdag (375 km, zonder stops dit keer), en eentje door diverse landen. We begonnen in Noorwegen, reden toen door achtereenvolgens Schotland, Oostenrijk en Canada. Dus, mocht je een meerlandenpunt zoeken … hier kom je meer dan goed aan je trekken! Binnen, wat zullen we zeggen, 30 kilometer kun je ineens een compleet ander land(schap) binnenrijden. Dit blijft ons verbazen zoals jullie merken. We dachten dat we alles in het zuiden al gezien hadden, maar ook in het noorden wisselt het voortdurend. We begonnen in een groen land, met veel sparren op de hellingen en in het dal brede valleien met meanderende riviertjes, gingen toen de hoogte in, zagen spitse met sneeuw bedekte bergtoppen. In de dalen droogstaande rivierdelta’s met hier en daar een stroompje. Je verwachtte elk moment een grizzlybeer te zien lopen … dat herkenden we dus uit Canada! En zo reden we van ‘land naar land’.

De drukke spits rondom Akureyri 🤣Mooie kleuren onderwegWat is het hier toch heerlijk rustig autorijdenGenoeg te zien weer onderweg

Opvallend: voor het eerst zetten we de airco aan! Het was buiten 19 graden, de hoogste temperatuur tot nu toe en dat voelden we inmiddels in de auto ook! Geen stoelverwarming nodig vandaag 😂.

Recordtemperatuur gemeten vandaag! 🌡☀️

We stopten even voor een welkome drink- en beweegpauze in de buurt van Laugarbakki. Altijd goed om even wat energie kwijt te raken! En wat doe je dan als er een ‘evenwichtsbalk’ in de buurt is?

Even de benen strekken Wie o wie …En even wat energie kwijtraken 😂 Wie het eerst van de ‘evenwichtsbalk’ valt

Gravelweg
Een uur later kwamen we weer in een ruiger en droger gebied, zoals we ook het in noordoosten hadden gehad, waar het ook meteen kaler was, met minder vegetatie en vooral gras. Hier verlieten we de normale, geasfalteerde 1-weg en reden we de volgende 80 km op een onverharde gravelweg. We hadden om kunnen rijden, maar dit was meer het ‘avontuur’ dat we nog zochten om onze 4x4 ook eens echt aan het werk te kunnen zetten en het was bovendien veel korter (in kilometers dan, niet zozeer in tijd 😅).

De noordelijke Snaeffelsveger is onverhard, dus kilometers stuiteren op de gravelroadLekker crossen door stukje groen niemandsland

Na een uur treintje rijden, stofwolken creëren, diverse auto’s inhalen en af en toe wegglijdend over de gravelstenen, bereikten we het schiereiland Snaefellsnes. Ze noemen het schiereiland ‘IJsland in het klein’, omdat je hier - en dat gaan we hopelijk nog ontdekken - alles vlak bij elkaar aantreft wat je verder over heel IJsland verspreid ziet. Lavavelden, grotten, watervallen, een gletsjer, walvissen, fotogenieke kerkjes en smalle weggetjes.

Lavaveld en hét witte gevaar van IJsland: de Dacia-rijder 🙄

Inmiddels reden we weer op een geasfalteerde weg, dwars door de lavavelden. De auto was ondertussen wel van voor tot achter bedekt met een dikke bruine stoflaag en voorzien van een aardig arsenaal aan geplette vliegjes op de voorruit, maar het is desondanks gelukt om de weg naar ons appartement te vinden! Rond 15 uur kwamen we aan in het kleine dorpje Grundarfjördur, dat direct aan de Groenlandzee ligt en aan de voet van de Kirkjufell. Ons appartement ligt midden in het dorp, boven een café annex boekwinkel annex speelgoedwinkel.
De eigenaar van het appartement had al een mail gestuurd dat onze deur van het slot was en de sleutel op de keukentafel lag 😉. Nou, dat hoef je thuis niet te proberen. Dit vertrouwen is wel tekenend voor hoe relaxt alles in IJsland gaat.

Ons appartement @Kirkjufell central apartment (1e verdieping)

Kirkjufell Central Apartment

We hebben het appartement op de 1e verdieping en kijken vanuit de kamers uit op de Kirkjufell (sommigen zullen deze 460 meter hoge berg wellicht herkennen als Windows-bureaublad). Het appartement oogt wat gedateerd qua inrichting (we zijn duidelijk verpest in Akureyri), maar ook hier is het groot, keurig netjes en superschoon! Vooralsnog is elke accommodatie precies zoals we geboekt hebben en werkelijk elke accommodatie staat bovendien vol met IKEA-spullen 😄. Zo eten we in elk huis(je) van dezelfde borden en met hetzelfde bestek.

De woonkamerKeuken en eethoekSlaapkamer 1Uitzicht vanuit de woonkamer op de berg Kirkjufell

Marco en ik maakten voor het eten nog even een wandelingetje over het wandelpad langs de waterkant, op 250 meter van ons appartement. Vanaf hier heb je een nog beter zicht op de berg. Op het strand liggen kano’s die je hier kunt huren (euh … omgerekend voor € 70 p.p. per uur 😱🤷🏼‍♀️).

KirkjufellKirkjufell vanaf het strandje van Grundarfjördur

En nu? Nu zitten we aan de thee, aan de IRN-BRU (onze Schotse lievelingsfrisdrank, gevonden hier in de mini-supermarkt 😂!), met een zelfgemaakte appelflap! Ondertussen kijk ik met een schuin oog naar Frankrijk-Nederland ⚽️🇾🇪.

Weinig lekkers in de supermarkt dus zelf maar wat gemaakt 👩🏼‍🍳

En terwijl ik dit schrijf, loopt er een optocht door de hoofdstraat, achter een versierde tractor aan. Tja, morgen maar eens rondvragen wie, wat, waarom. We gaan zo nog een ommetje maken, wie weet komen we de optocht nog wel tegen.

Gezellige sfeerDe optocht door het dorp

Morgen? Dan zijn we ook hier en maken we een rondrit over het schiereiland, door het natuurgebied Snaefellsnes National Park, met onderweg diverse stops.

Slaap lekker allemaal! En bedankt trouwens voor al jullie reacties! Leuk om te lezen dat iedereen ons zo volgt 🥰💪🏻.

1. Andre:
    24 juli 2022
    👍👍👍
  2. Edwin en Joyce:
    24 juli 2022
    T voelt gewoon alsof we er een beetje bij zijn!!! Veel plezier!
  3. Marco en Astrid:
    26 juli 2022