Dag 14 - Terug naar waar we begonnen!

26 juli 2022 - Sandgerði, IJsland

Dag 14 - Van Grundarfjördur naar Sandgerdi

Onze tijd in het noorden zit erop! Vandaag maken we onze cirkel bovendien helemaal rond, want we reizen terug naar de exacte plek waar we ons avontuur begonnen … in Keflavik. Vlakbij de luchthaven van Keflavik staat namelijk onze laatste accommodatie voor de komende dagen: Ocean Break Cabins, in Sandgerdi. Het is een rit van bijna 3 uur, via Reykjavik, dus daar maken we nog een stop en dat is een rit van iets meer dan 2 uur.

Als we Grundarfjördur verlaten is het nog zonnig, en is de Kirkjufell zowaar weer tevoorschijn gekomen. En zelfs de besneeuwde bergtoppen achter ons appartement zijn zichtbaar.

De Kirkjufell is vanochtend weer wel zichtbaar Uitzicht vanaf ons balkon in Grundarfjördur

De rit naar Reykjavik verliep heel rustig en goed. We reden voornamelijk door de inmiddels bekende lavavelden en daarna door meer laaggelegen graslandschap. Op Snaefellsnes was het erg rustig, maar je merkte duidelijk dat er - hoe zuidelijker we kwamen - steeds meer verkeer was! En in Reykjavik reden we ineens weer op een driebaanssnelweg. Toch wennen om na twee weken terug te zijn in de bewoonde wereld.

Reykjavik

Vanaf ver buiten de stad zie je de kerk Hallgrimskirkja al op de heuvel liggen, een heel fijn herkenningspunt. We parkeerden ook nu weer daar de auto en liepen dit keer niet meer als vreemden door het centrum van de stad. En hoe vaker je door deze straatjes loopt en hoe beter je om je heen kijkt, hoe meer street art en muurschilderingen je ziet! Net vanuit een andere hoek, of vanachter een gebouwtje komt er van alles tevoorschijn:

Zo veel street art Je raakt niet uitgekeken hierEn nu met bloemetjes ervoor De regenboogstraat vanaf een andere hoek 😎

Maar goh, wat was het hier ineens druk! Niet op deze foto’s te zien trouwens, maar dat ligt aan de geduldige fotograaf die net zo lang wachtte tot ie-der-een uit het beeld verdween 😂. Maar, echt, liepen we twee weken geleden nog vrijwel alleen in sommige straatjes, nu stroomden overal mensen vandaan en waren winkeltjes vol. Hoe zou het dan nu zijn bij alle grootse watervallen, de geisers, de gletsjers etc. 😱?! Volgens mij hebben we er heeel goed aan gedaan om meteen aan het begin van de schoolvakantie deze reis te maken!

Natuurlijk wilden we graag koffiedrinken bij ‘ons’ koffietentje van de vorige keer, de thermoskankoffietent 😉. Dit keer was het alleen iets te fris om aan de rode picknicktafel te zitten, maar binnen was het ook erg gezellig en er was nog plek!

Thermoskankoffietentje ☕️ Altijd lekker ☕️

Op ons gemakje wandelden we weer terug de heuvel op naar de Hallgrimskirkja en dit keer konden we wel naar binnen. Minimalistisch is ook de inrichting! Geen glas in lood, opsmuk, tierlantijnen, opvallendheden, en beelden, maar vooral eenvoud, rust en weinig kleur. Het belangrijkste zit tenslotte toch van binnen 😉. Mooi om gezien te hebben!

In de Hallgrimskirkja

Voordat we doorreden naar Sandgerdi, wandelden we de enige Ikea van het eiland weer binnen voor een fijne, betaalbare (!) maaltijd en deden we met goedgevulde maagjes boodschappen bij de Bonus.

Ocean Break Cabins

Vanaf Reykjavik rij je in 40 minuten naar Sandgerdi. Uiteraard werd het hier weer steeds rustiger op de weg. Rond 18:30 uur kwamen we aan in zonnig Sandgerdi, een dorpje met - ik meen - 1100 inwoners. Het houten huisje ligt een paar minuten buiten het dorpje, vlak naast een golfbaan, een vogelmeertje en op nog geen 300 meter van een wit (!) strandje. Om ons heen staan her en der nog een aantal huisjes. Die zien wij niet, want die liggen achter de onze en wij kijken vooruit op gras, meertje en zee.

Wat een heerlijk weer hebben we toch trouwens steeds als we aankomen bij een nieuw huisje! Voelt als een extra warm welkom 🙏🏻. En gelukkig, ook dit huisje valt in de smaak. Wederom in Scandi-stijl met veel zwart, wit, en hout, en met wederom álles van de Ikea. Alsof we in zo’n voorbeeldkameropstelling in de Ikea zitten 😅. Alleen gelukkig zonder mensen die komen koekeloeren. Maar, het oogt ook hier erg gezellig:

Laatste huisje 🥰 Uitzicht vanaf de voordeurVanaf de voordeur De woonkamerSlaapkamer 1 De eethoek De keuken

De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn ronduit slecht, dus we hebben meteen na aankomst de hottub aangedaan, zijn met lage avondzon naar het strand gewandeld en ik heb nog als een (toepasselijk) ‘blij ei’ een berg vogelsoorten gespot in het meertje voor ons huisje! Al met al een heerlijke avond op een bijzonder stille plek. Je hoort hier werkelijk niets, ja, behalve onszelf en de vogels dan.

Wandelen naar zee, 250 m van het huisje Het strand op 250 meter afstand En een geringde scholekster Kamille?

Foto! Lavasteen aan zee

Liefs vanuit de hottub 💦🥰
Morgen bepalen we afhankelijk van het weer wat we buiten/binnen kunnen en willen doen. Zou fijn zijn als we bijvoorbeeld bij de in 2021 uitgebarsten vulkaan hier in de buurt kunnen gaan kijken. De naam ervan begint met ‘Fagra’, maar de rest zoek ik morgen wel even op. Al die namen lijken ook zo op elkaar hier! Haha. Nu bedtijd 💤🥱.