Woensdag 3 augustus - vulkaanuitbarsting Fagradalsfjall 🌋 mĂ©t livestream!

3 augustus 2022 - Fagradalsfjall, IJsland

Een week nadat wij er aan de voet stonden, gebeurt waar wij toen zó op hoopten: de vulkaan Fagradalsfjall is opnieuw uitgebarsten!
Inclusief talloze aardschokken (ca. 10.000 per 48 uur 😳) rondom epicentrum Grindavík! Met schokken tot 5,4 op de schaal van Richter, voorlopig.
Het dorpje Sandgerdi, ons laatste huisje Ocean Break Cabins, en de luchthaven liggen daar maar 15 km vandaan. Mwah, wellicht mogen we blij zijn dat we er nu niet zijn đŸ˜±, want het rommelt behoorlijk daar Ă©n in het hele gebied er omheen tot aan Keflavik airport dus.
Er is namelijk volop vulkanische activiteit gemeten in het gebied om Fagradalsfjall heen, zowel bij Gunnuhver (die laatste geiser/hotspring) als bij het beroemde zwavelbad Blue Lagoon. Het hele gebied daar is namelijk ook zo ongeveer Ă©Ă©n grote vulkaan
 Blijkbaar hebben mensen in GrindavĂ­k hun koffers al in moeten pakken, zodat ze geĂ«vacueerd kunnen worden mochten de erupties in grootte toenemen.

Dit alles lezen en zagen we het net op NOS.nl en op YouTube. Vorige week zagen we de rookpluimen natuurlijk zelf
 en jullie zagen ze met ons mee. En nu, nu kun je de uitbarsting live meekijken via YouTube. Zie de link onder aan de blogtekst (klik daar op het woordje ‘online’ 😉).

Het oorspronkelijke nieuwsbericht van de NOS:

FE42F955-DB4E-41CB-AD67-D9AB4436EBFE

Vulkaan in zuidwesten van IJsland barst opnieuw uit

In het zuidwesten van IJsland is de vulkaan Fagradalsfjall opnieuw uitgebarsten. Op beelden van het IJslands meteorologisch instituut is te zien dat er lava uit een kleine opening van de vulkaan stroomt.

De uitbarsting komt niet onverwacht: de afgelopen dagen werden er steeds kleine aardschokken waargenomen rondom de Fagradalsfjall. De vulkaan ligt op ongeveer 32 kilometer van hoofdstad Reykjavik en niet ver van de nationale luchthaven, Keflavik Airport. Of de uitbarsting gevolgen heeft voor de omgeving, is nog niet duidelijk.

Vorig jaar maart barstte de Fagradalsfjall ook uit. Toen werden in drie weken tijd zo'n 50.000 aardschokken in het gebied gemeten. Het was voor het eerst in zo'n 800 jaar dat er een uitbarsting was op het schiereiland Reykjanes.
De vulkanische activiteit hield maandenlang aan en trok grote aantallen toeristen naar de plek.

De uitbarsting van de Eyjafjallajökull - eveneens op IJsland - veroorzaakte in 2010 een gigantische aswolk. Het Europees vliegverkeer raakte door die uitbarsting dagenlang ernstig ontregeld. IJsland telt zo'n 130 vulkanen.

De website Iceland Monitor heeft een livestream van de eruptie online gezet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elize en Richard:
    3 augustus 2022
    Wow. Dat is zeker balen en hebben jullie net gemist.
    Maar 1 ding weten we wel zeker en dat is dat jullie weer veilig thuis zijn.