Dag 21 (28 juli) - Newcastle-upon-Tyne 🇬🇧 > huis 🇳🇱

29 juli 2023 - Hellevoetsluis, Nederland

Nou, dat was even fijn! Mijn wens van gisteren is gewoon uitgekomen: we hadden een vrijwel rimpelloze overtocht en bovendien onderweg ook nog prachtig weer (inclusief zonsondergang). Het werd dus een ontspannen overtocht.

We varen onder regenboogvlag 🌈 Dag Newcastle!

In onze - erg warme - buitenhut peuzelden we ons M&S-food op en daarna verkenden we het schip verder. We hebben 5 of 6 jaar geleden deze overtocht ook al een keer gemaakt en we wisten dat er 's avonds in een van de barretjes een bandje zou spelen. Dus, wij met kaartspel, Dobble en een zakje pretzels daarheen. En inderdaad: het was er gezellig druk (wel even wennen aan het volume) en er kwamen allerlei pophits voorbij. Prima sfeertje om een paar uur te zitten en een cocktail/mocktail te drinken. Het fijne aan die bar is dat je allemaal ramen rondom hebt, dus je kunt ondertussen ook nog genieten van het uitzicht. En dat was mooi! We zijn op een gegeven moment naar buiten gelopen, waar zich inmiddels meer mensen aan de reling hadden verzameld. Iedereen wilde namelijk even genieten van het avondbriesje én de mooie zonsondergang. Korte tijd later voer er ook nog een vliegdekschip voorbij. Marco vond later uit dat het een Engelse was.

Deze keer wel uitzicht, want we hadden een buitenhut geboekt Kalme zeeBijna onwerkelijk uitzichtAch, wat een traktatie deze zonsondergang!

Naar huis

Met allerlei jaren 80-muziek nog in ons hoofd doken we onze hut weer in en probeerden we - in de bloedhitte - te slapen. Dat ging nog boven verwachting goed, al waren we allemaal wel behoorlijk vroeg klaarwakker (rond 6:30 uur, en dat was zelfs al NL-tijd dus een uur vooruit!). Krap een uur later schoven we dan ook al aan bij het ontbijtbuffet in het Explorer's restaurant. We hadden het niet verwacht, maar dit bleek uiteindelijk het beste ontbijt van onze vakantie te zijn 🤣. Er was enorm veel keus tussen traditioneel Engelse gerechten en diverse broodjes- en belegsoorten. En alles smaakte meer dan goed. Met name de brie, de streaky bacon én het vele verse fruit vielen in de smaak (de grote stukken watermeloen 🍉 waren favoriet!). Goed dus dat we ditmaal wél een ontbijt hadden geboekt.

Onze trouwe (en lieve!) reisgenoten hebben ook prima geslapen Mooie oude poster Dank u voor deze behouden vaart 🙏🏻

Rond 9:30 uur meerde het schip aan in IJmuiden en - o help - we mochten dit keer zelfs als een van de eersten van boord! Voor de meute uit crosten we dus naar huis en naar Nils.

En nu?

Nu is inmiddels alles uitgepakt, heeft Elise haar AirPods gelukkig vandaag ook weer teruggevonden (zaten in haar spijkerjack 🫣) en kunnen we zeggen: gelukkig hebben we de foto's en filmpjes nog! Het was een heerlijke vakantie, waarvan het soms lijkt alsof we wel 5 weken zijn weggeweest i.p.v. 3, door alles wat we gedaan en gezien hebben. Soms vergeten we ook dat we de eerste week in Frankrijk zaten 😄. Frankrijk was fijn, even een week op één plek bijkomen na drukke school- en werkweken. We baalden (en balen nog wel) van de gecancelde trip naar het eiland Jersey, maar dat werd grotendeels goedgemaakt door de climax van het spetterende vuurwerk op 13 juli.

Het was een vakantie waarbij vrijwel alles liep zoals we (kort) van tevoren uitgestippeld hadden. Heel fijn! En het moet gezegd worden: met name Noord-Ierland heeft ons aangenaam verrast. Het was mooier, diverser en op allerlei fronten indrukwekkender dan we van tevoren hadden gedacht en verwacht. Zowel Belfast als de Coastal Route als ons huis aan het strand ... alle drie uniek.

We hebben de bewuste keuze gemaakt om vervolgens heel Ierland in de rondte te crossen en in vogelvlucht te bezoeken, van oost naar noord en van west naar zuid. Daardoor hebben we bepaalde delen bewust overgeslagen, omdat het niet haalbaar was qua tijd en omdat het weer in het zuidwesten ook wat tegenzat. De kleinste uithoeken, de ruige kliffen, mini-eilandjes en smalste kustwegen zijn nog verborgen gebleven. De ruigheid van Ierland hebben we enigszin geproefd bij Wicklow, in de Wicklow Mountains en de Cliffs of Moher, maar dat smaakt nog wel naar meer. Dan zou je moeten kiezen voor 1 of 2 regio's en juist de kleinste weggetjes inrijden op zoek naar het avontuur. Daar kun je vast wel weer een roadtrip mee vullen 😉. En - ook dat moet wel gezegd worden vind ik - omdat we IJsland vorig jaar bezochten en daar bijna dagelijks struikelden over de idioot mooie natuurverschijnselen, zijn we inmiddels lichtelijk verwend hebben we gemerkt. Alles wat enigszins op de groene, IJslandse natuur lijkt, voelt daardoor nu 'normaler' en minder uitzonderlijk dan de natuur daar. Dat maakt dat je nu anders kijkt. Dat gezegd hebbende: Ierland voelt ruig, fijn, mooi en weids met een bomvolle historie, met op bijna elke straathoek een kasteel en waar je achter elke bocht weer een ander landschap of schaap ziet.

Voordat ik het vergeet: nu we thuis zijn, konden er ook eindelijk allerlei filmpjes geüpload worden. Ook van de drone, van het vuurwerk en van ons strandhuis in Cushendun. Kijk dus vooral nog bij Video's naar eerdere data!

Tot slot veel dank voor het meelezen en mee(be)leven tijdens onze reis weer. Het was leuk om te doen én het enthousiasme van de thuisblijvers te horen/lezen.

Natuurlijk nog onze lijstjes:

Lijstjes

Aantal gereden kilometers: 3800 km gereden, 1370 km gevaren (3x ferry) = 5170 km

Mooiste huis + plek: Rockport Lodge, Cushendun

Fijnste hotel: Glenroyal Hotel, Maynooth

Beste ontbijt: aan boort van de DFDS Newcastle-IJmuiden!

Beste geslapen: Rockport Lodge, Cushendun

Lekkerst gegeten: Meridian 16, Maynooth

Eervolle vermelding voor de beste milkshake: Shake Dog, Limerick

Leukste activiteit: gedeelde eerste plaats voor de Hurling Experience en Glenariff Forest Park (de watervallen)

Leukste terugkerende activiteit: het tennissen in Frankrijk!

Leukste bezienswaardigheid: Titanic Experience Belfast

Leukste stad: Belfast

Leukste stadje: Le Mont St. Michel en Kilkenny

Meevallers: het weer en dat alles liep zoals gehoopt!!

Tegenvallers: de gecancelde tocht naar Jersey, de onfortuinlijke lekke band, en de in een regengordijn verdwenen Cliffs of Moher