Dag 6 - Reynisfjara en zipline Vík

17 juli 2022 - Vík í Mýrdal, IJsland

Een rustige dag vandaag! Wel wat plannen maar we blijven vandaag wel in en rondom Vík í Myrdal. Dus amper kilometers gevreten vandaag. Het weer? Half bewolkt, 11 graden en een redelijk straf windje. In deze omgeving (ten zuiden van de vulkaan Katla) regent het het grootste deel van het jaar, lazen we, dus volgens mij boffen we vandaag 💪🏻. Geen regendruppel gezien!

We werden vanochtend wakker van gekwetter buiten. Scholeksters en vooral veel regenwulpen die in de weilanden hier beneden nestelen. Althans, dat laatste bleek later pas, toen Marco heel even de drone aanzette om beelden te maken van het appartement van bovenaf. De drone was nog maar net in de lucht of hij werd meteen van meerdere kanten aangevallen door o.a. de scholeksters 😉. Poging dus maar gestaakt!

Reynisfjara
Vanochtend reden we vanaf ons appartement de weg uit tot aan Reynisfjara, een basaltformatie op Black Beach. Het is hier tien minuten vandaan, maar om te lopen is het net te ver, te heuvelachtig, etc. Er zijn hier ook geen aangelegde wandelpaden, dus dan loop je op de weg. In de rotsformatie zit een grot, ook weer een filmlocatie van Game of Thrones. Vanwege de hoge en vooral verraderlijke golven (ze noemen ze niet voor niks ‘deadly sneaker waves’ hier) kwamen we er niet bij. Je moest dan om een rotswand heen, half door het onvoorspelbare water … ach, aan deze kant van de rots was het ook prima. Zie ook de filmpjes!

Prachtig uitzicht Basaltblokken (hier lijkt de Hallgrimskirkja dus op)Reynisfjara black beachDat bovenste steentje valt steeds 👀De pers is ook vandaag aanwezig 📸 Mijmeren

Zipline Iceland
In de middag reden we door naar Vík í Myrdal-dorp voor de ziplinetocht van Marco en de kinderen. Na het vele gewandel van de afgelopen dagen wilden ze vanmiddag weleens de omgeving hangend aan een zipline verkennen! Het was een tocht van bijna 2 uur en zowaar: ik mocht mee als ‘hiker’. Een busje bracht ons naar het startpunt net buiten Vík en onder begeleiding wandelen we door groene heuvels en valleien naar Grafargil (‘grafkloof’) waar het startplatform voor de eerste zip, genaamd Little Rush, lag. Na een grondige veiligheidscheck zweefden ze  een voor een naar de overkant van de canyon. Ik wandelde hen achterna via een smal schapenpaadje langs de helling van de kloof. Ook een avontuur op zich 😅. En een prima plek om hen op de foto/video vast te leggen. Zie vooral de compilatievideo van de zipline 🎥! Bewegende beelden spreken in dit geval meer dan woorden of stilstaande beelden.

Zip-linetocht met Zipline Iceland Klaar voor de eerste ziplijnMooie omgeving 🙏🏻 Even wachten tot de lijn vrij is

De tweede zipline, The Gentle Giant, is met 240 meter de langste, en gaat schuin door de canyon. Dat bleek achteraf ook de leukste! Na een korte wandeling over schapenpaadjes en wat geklim en geklauter langs wat rotsen, volgde de ‘Leap of Faith’, waarbij ze letterlijk een sprong in het diepe moesten maken om aan de overkant te komen. Bij de laatste zipline - Big Rush - roetsjten ze over een waterval. Vervolgens werden ze uitgedaagd om de zipline als Superman, zeester of op z’n kop te doen. Elise hing al snel als superwoman en zeester met armen en benen uit elkaar onder de lijn te bungelen. Marco ging op z’n kop.

Als uitsmijter volgde nog een ‘bungyjump’ vanaf een heuveltje: een lijn met daaraan gekoppeld een elastiek in plaats van een vanglijn. Om te starten sprongen ze een voor een van een heuvel af, met een stukje vrije val, waarna ze weer omhoog getrokken werden door het elastiek. Eenmaal uitgezwaaid, pakte een instructeur hen bij de voeten en gebruikte hij zijn extra gewicht om het elastiek strak te spannen en ze vervolgens los te laten waardoor ze omhoog schoten … met diverse vreugdekreten!

Wachten op de rest

Op naar de volgende We wachten geduldig af Zou ze het leuk vinden? 😉

En nu, nu is het 18:30 uur hier en zitten we heerlijk op het terras van het appartement! Het is nu vrijwel onbewolkt én er staat weinig wind. Een redelijk unieke combinatie hier 🙏🏻☀️. En het enige wat we horen is gekwetter van de vogels beneden in de velden.

Wat brengt de dag van morgen ons? We verlaten Vík í Myrdal en rijden oostwaarts naar een voormalige melkfabriek in Höfn (nu hotel). Een aardig lange rit dit keer. Onderweg stoppen we onder andere voor een boottocht met een RIB over het gletsjermeer Fjallsarlon.

Enne, hou morgen het hoofd koel daar mensen ❄️!

1. Marianne:
    17 juli 2022
    👌🏻Gaaf weer
  2. Lydia:
    18 juli 2022
    Wat een unieke en geweldig avontuur beleven jullie daar met elkaar.
  3. Andre:
    18 juli 2022
    👍👍
  4. Saskia:
    19 juli 2022
    wat een ervaringen en avonturen, prachtige beelden!! En hoe leuk is stenen stapelen hè?! verslavend én rustgevend... ziplinen op zo'n locatie wauw dan zou je de line toch even stil willen zetten en in de lucht blijven hangen! Genoeg moois bij jullie voor bakkenvol onvergetelijke herinneringen om nog jaren van te genieten maar nu vooral daar zijn😊👌 39C hier-10C bij jullie, euh das toch echt 29C verschil 👀