Dag 17 - Afscheid van IJsland

28 juli 2022 - Amsterdam, Nederland

De dag waarvan we wisten dat ‘ie zou komen … is hier. We zeggen ‘dag’ en stoppen alles in onze koffers en nemen veel mee naar huis. Naar huisje nr. 10!

Vlucht

Bij Europcar leveren we onze dappere Subaru weer in, met 2690 extra kilometers op de teller! Meer dan destijds in Canada. Op het vliegveld van Keflavik zelf was het nogal chaotisch. Vooral doordat er gigantische rijen stonden voor de incheckbalies van United Airlines. Tot aan de deur stond het volgepakt. Maar dat het daarvoor was, hadden we pas na 5 minuten door. Gelukkig hoefden wij daar niet in te staan. Wij hadden al online ingecheckt en hoefden alleen nog online onze bagage aan te melden bij een apparaat en die bij een onbemande bagageband in te leveren. Kwam dus geen personeelslid aan te pas. Geen lange rijen bovendien! Heel fijn, die Schengenovereenkomst. Binnen een kwartier waren we bij de security check, en daar ging het nog sneller:

Bam! Schiphol, eat your heart out 💪🏻!
Zo ging het goed! Om 9:15 uur waren we overal al doorheen en ploften we (natuurlijk met koffie) neer op een stoel. Fijn en overzichtelijk zo’n kleine luchthaven, al waren er wel wat weinig stoelen tov het aantal vertrekkende passagiers.
Helaas was het nog altijd grijs buiten, en bij het opstijgen rond 11:15 uur zagen we daardoor vanuit het raampje weinig, behalve bemoste lavavelden.

Ons vliegtuigNet opgestegen en nu al weinig meer te zien helaas
Binnen een minuut zaten we al boven de wolken! Prachtig toch, dat je er zomaar doorheen kunt vliegen. Ik blijf het fascinerend vinden.

F1924ACF-B149-49E5-997B-F46CF132E113
De vlucht verliep uiterst fijn en voorspoedig. Mede dankzij het entertainmentsysteem aan boord. Je verveelt je geen moment, want o.a. keuze uit ruim 80 films, series, docu’s etc. ... dus de tijd vloog! ‘Free Guy’ gezien dit keer, boven verwachting leuk. En af en toe keken we naar buiten of er iets van land in zicht was naast ons. En boven de Hebriden (West-Schotse eilanden) was dat het geval. Prachtig hier! Mochten we hier uitstappen?? Dat blauwe water 😱.

We vliegen over de Hebriden (West-Schotland) 🥰

Om iets na 16 uur landden we al op Schiphol, en ook daarna ging het boven verwachting snel! Om 16:45 uur hadden we namelijk alle (ja, echt, alle!) koffers van de band geplukt en om 16:55 uur zaten we op spoor 6 al in de trein naar Schiedam 💪🏻.

Touchdown Iceland 💙

Hiephoi, alles is aangekomen!
Onderweg viel het Sven op dat de kleuren hier zo anders zijn. Minder verschillende tinten, en minder varianten groen. Vast ook door de warmte, maar volgens Sven lag er een soort ‘saaie, grijze filter’ over het land, waardoor alles eentoniger gekleurd was en minder van je ooglens spatte dan in IJsland. Mooie, treffende observatie, want zo lijkt het inderdaad.

Huisje nr. 10

Rond 18 uur kwamen we aan bij ons huisje op nr. 10. Een prachtig huisje weer, midden in een gezellige woonwijk. Aardige mensen naast ons die zwaaiden 😉. Huis met drie verdiepingen, voortuin, achtertuin 😱. Helaas, dit huis heeft geen hottub in de tuin! Dat is nou jammer. Er is wel een bad, maar daar passen we niet met z’n vieren in … Nog iets opvallends:

Hé een hond!
Bij dit huis hoort een hond! Een schat van een beest, lijkt ons, die luistert naar de naam Nils. Hij was in het begin wel nogal springerig en door het dolle toen ie ons zag. Piepte en zwaaide wild met z’n staart. Marco viel zelfs achterover door een stevige knuffel van de hond 😂. Dus enthousiast is ie wel om ons als gasten hier te hebben, kennelijk! We gaan het zien én zo meteen heerlijk de bedden uitproberen.

Alle gekheid op een stokje … Dit was het, schrijf ik met enige weemoed. Het zit erop! Dit is het einde van onze onwijs gave reis en daarmee ook van ons verhaal; in woorden, beeld én geluid. We hebben er zo lang naar uitgekeken en nu is het een prachtige herinnering. We gaan veelzijdig IJsland missen, en jullie gaan wellicht de blog missen. But, we’ll be back! We weten natuurlijk nog niet wanneer noch waarheen. We hebben ideeën en wensen genoeg (de lijst is behoorlijk lang!), alleen moet er wel weer ‘even’ voor gewerkt worden om alles te kunnen doen zoals we willen.

Voordat we afsluiten hebben jullie van ons nog wat lijstjes tegoed. Altijd leuk om mee af te sluiten:

Accommodatie top 3

3. Grundarfjördur

Beste hottub

1. Akureyri
  2. Sandgerdi
  3. Selfoss (met lichtjes!)

Categorie watervallen

• Aantal bezocht: 13 (exacte namen zijn op te vragen 😉)
  • Aantal langs de route gezien: 68,5 (0,5 = half omgedraaid in stoel, in een flits)
  • Aantal gemist: vast meer dan 100! Vooral in binnenland, waar we niet zijn geweest
  • Mooiste: Gullfoss

Leukste activiteit

1. Zipline Vík í Myrdal
  2. Gletsjermeerboottocht Fjallsárlón
  3. Walvistocht Husavik

Leukste bezienswaardigheid

1. Reykjadalur hot springs (het geothermische stomende riviertje waar we in lagen te badderen)
  2. Watervallen Seljalandsfoss (achter waterval langslopen) en op 100 meter de Gljufrafoss (over de stenen stappend naar waterval)
  3. Waterval Godafoss vanwege het geklauter

Leukste stad(je)

1. Reykjavík
  2. Akureyri
  3. Húsavík

(Valt het op? Zodra er ‘vík’, baai, in staat is het vaak al goed 🙌🏻)

Meevallers

1. Vlucht op Schiphol gehaald 🥳🥳!
  2. Helemaal niks onderweg laten liggen, kwijtgeraakt of opgelopen! Hoezee!
  3. Alle accommodaties 👍🏻👍🏻

Verbazingwekkend

1. IJslanders zelf hebben we amper gezien.
  2. De omstandigheden waarin veel IJslanders wonen (slechte staat van huizen, veelal huizen van verroeste golfplaten), weinig voorzieningen, weinig vertier voor jongeren. Veel respect voor hen.
  3. Amper toegang hoeven betalen, ook niet bij nationale parken. Dat maakt de bizar hoge prijzen van werkelijk alles wel weer wat goed 🙃.

Irritatiefactor top 3

1. Rondcirkelende helikopters boven National Park Pingvellir! Zucht. En mensen die strikte en broodnodige natuurregels moedwillig negeren.
  2. Luidruchtige en veelal in de weg lopende groepen Amerikanen én Italianen
  3. Te korte dekbedden en lage aanrechtbladen (IJslanders zijn niet lang)

Onze conclusie

Komen we hier nog eens terug? Ja, graag en dan huren we een Jeep, gaan we van de hoofdweg af, zodat we juist en vooral ook de bergachtige binnenlanden in kunnen gaan!

Hebben jullie genoten? Hebben jullie favorieten van deze reis? Lijstjes? Kom maar op.

Tot blogs beste mensen! En dank voor het volgen! Het voelde ook alsof jullie (een heeeeel klein beetje 😅) met ons meereisden.

1. Elize en Richard:
    29 juli 2022
    Ja ja en zo komt er een einde aan een bijzondere reis en Welkom terug in een hele andere wereld qua omgangsvormen , de kleur en de natuur.
    Maar jullie hebben als gezin met elkaar deze reis kunnen maken . En dat is echt heel bijzonder. Wij als buren zullen jullie snel spreken. En na al de reisverslagen zijn we natuurlijk heel nieuwsgierig.
    Met vriendelijke groet
    Elize en Richard
  2. Maja van der Bor.:
    29 juli 2022
    Bedankt voor de mooie verhalen. Ik heb meegenoten.
    Een mooie reis blijft je de rest van je leven bij.
    Dit weet ik uit ervaring.
    Toen Bertus niet meer kon reizen hebben wij heel veel herinneringen opgehaald.
    En waren daar blij mee.
    Groeten Maja van der Bor.