Dag 8 - Van Höfn naar Egilsstadir

19 juli 2022 - Egilsstaðir, IJsland

Voor de eerste keer deze vakantie hadden we allemaal als een blok geslapen vannacht. Mede te danken aan de fantastische bedden, en óndanks dat we onze buurman door de muur heen hoorden snurken. De bedden hier staan met stip op 1, evenals de douche trouwens 🥰. Goed uitgerust en opgefrist schoven we aan bij het IJslandse ontbijt. De familie die de melkfabriek runt, heeft oog voor detail. Goed verzorgd, klein ontbijtbuffet, maar lekker en divers. Inclusief natuurlijk de IJslandse skyr, roggebrood en knäckebröd. De Scandinavische (eet)geschiedenis zie je overal in terug!

Terwijl in Nederland weer wat warmterecords zijn gesneuveld vandaag, hebben wij hier in IJsland onze koudste (max. 9 graden) én natste dag tot nu toe. Ook dat hoort bij IJsland! En dat levert ook gewoon wat fraaie plaatjes op. Gelukkig is precies vandaag de natste dag, want vandaag stond sowieso al - als vrijwel enige dag in onze planning - in het teken van de roadtrip. Letterlijk: ‘even doorkarren zonder veel stops’.

Naar Egilsstadir

De route vanaf Höfn naar het noorden gaat vrijwel helemaal langs de kust: de weg ligt pal naast de oceaan. Je hebt dus: rotswand, weg, zee. We keken geregeld om ons heen, en zeiden: ‘Jeetje, dit had er vast mooi uitgezien met een zonnetje!’ Nu zagen we helaas amper iets, behalve sluiers van regen:

Lekker dramatisch. Tja … en nu?

En wat hoort er bij een echte roadtrip? Een afspeellijst natuurlijk! Die hadden we van tevoren thuis al aangemaakt in Spotify (Roadtrip IJsland 2022) en stond vandaag de hele dag aan. Echt muziek om vrolijk van te worden tijdens het rijden: een mix van van alles en nog wat tussen de 70’s en nu.

Typisch IJslands weertje vandaag.
Zo tuften we door een landschap dat veel weg heeft van de Schotse hooglanden. Zie het filmpje 🎥! We reden door tot we even pauze hielden in het dorpje Djúpivogur aan de kust. Ik zat net te verkondigen dat het me opviel dat huizen er hier ietwat verwaarloosd uitzagen, toen ik las dat dit een van de meest kleurrijke dorpjes van IJsland is 🤣. Dat komt dan vast vooral door het handelshuis dat prominent aan het vissershaventje staat en nu dienst doet als plaatselijk café (afgeladen vol met inwoners, alle 348?, aan de groentesoep) in combi met een mini-kunstmuseum. Wat een grappig sfeertje hing hier. Het rook er zelfs authentiek!

Handelshuis/museum Langabud De kamer van een voormalig minister
We kwamen binnen voor een bakkie ⬇️, maar helaas was er geen tafeltje meer vrij in Langebud.

Ff ☕️ doen?
De rit daarna ging nog een klein stukje verder langs de fjorden en toen draaiden we om Vätnajökull heen het binnenland weer in, richting Egilsstadir. Dit is een wat grotere plaats, en eigenlijk ook de grootste plaats in het oosten, met de meeste voorzieningen.

De stadjes en dorpen zijn hier trouwens - behalve Reykjavik en Vík í Myrdal - tot nu toe niet heel fotogeniek. Wellicht zijn ze eerder functioneel te noemen. Alles wat de mensen nodig hebben, is er. Dat is meteen ook het belangrijkste, zeker in de lange, donkere winters hier, als men praktisch geen kant uit kan. Er is dus altijd een kerkje, een tankstation (met restaurantje eraan vast), een voetbalveld, en een winkel of een buurtsuper. Meer is het vooralsnog niet. Zeker als je vanuit Reykjavik komt, valt het grote verschil op. Tussen een sfeer van creativiteit, levenslust in de hoofdstad aan de ene kant en een soort gelatenheid (raar woord misschien, maar kom even niet op een treffender woord) in de dorpen daarbuiten. Ik ben benieuwd hoe de dorpen in het noorden en westen zijn. Afijn, tot zover de bespiegelingen!
Het was buiten even droog dus we rijden snel nog even Egilsstadir uit naar de volgende waterval 🙏🏻💦.

Waterval Fardagafoss

Deze waterval ligt net buiten Egilsstadir. Als je helemaal naar het begin van de waterval wilt lopen, doe je daar ca. 1,5 uur over. Wij kozen dit keer, vooral vanwege de kou, voor het bezichtigen van de monding van de waterval in de rivier! Die was ook fraai, al vond Sven dit ‘by far’ de lelijkste waterval tot nu toe 🫣. Oordeel vooral zelf:

Uitloper van de FardagafossDe rivier vanaf de watervalWat IJslandse flora
Inmiddels begon het weer te regenen, en behoorlijk hard nu ook, dus we doken de auto in naar ons huisje voor vannacht, op 10 minuten rijden van Egilsstadir. Een houten huisje met uitzicht links, rechts, voor en achter.
Op een druilerige dag zoals dit is er (bijna) niks lekkerders dan … pannenkoeken! Dus, zo geschiedde.

Ons houten huisje voor vannacht @Skardascabins WoonkamerSlaapkamer 1

De regen komt nog steeds met bakken uit de hemel, maar binnen is het hoe dan ook lekker warm! Net als bij jullie waarschijnlijk 🥵?

Morgen rijden we een lange route naar het noorden, met ons volgende huis in Akureyri als bestemming. Wat we morgen gaan doen en zien, hangt even van het weer af. We blijven 3 nachten in Akureyri, dus hoe dan ook genoeg tijd om ook die omgeving te verkennen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade