Dag 9 - Van Egilsstadir naar Akureyri

21 juli 2022 - Akureyri, IJsland

Alweer zo’n heerlijk bed (matras) in dit huisje! Heel fijn dat ze veelal én lange bedden hebben en ook overal boxspring. Het Skardas-huisje mag er dan simpeler uitzien, we worden verwend en hebben weer als roosjes geslapen.

Dag huisje @Skardascountrycabins!

Klaar voor een nieuwe dag en een nieuwe rit: van oost naar noord dit keer, met een aantal tussenstops. Het weer? Nogal fris (brrrr) met max. 8 graden, veel laaghangende bewolking (of wij rijden gewoon op hoogte 🤣) en af en toe wat miezer. Tijd voor outdoorbroeken of skibroek, want we komen weer langs een aantal watervallen 💦💦.

Route naar Dettifoss

Hoe verder we wegrijden van Reykjavik en de golden circle, hoe stiller het wordt. Reden we eerst nog in een treintje van plek naar plek, sinds gisteren (na de gletsjers) komen we amper verkeer tegen onderweg. Waar is iedereen? Halloolololo? Ook de omgeving verandert hier weer. Vooral natuur, weinig huisjes, geen beest te zien behalve wat schapen die pal langs de weg staan te grazen alsof ze niet eens merken dat er auto’s voorbijrazen. Verder: niets. De vegetatie wordt ook steeds schraler totdat we ineens van een nog redelijk groen landschap een compleet zwart landschap inrijden. Een zeer actief vulkaangebied, en dus één groot lavaveld! Links, rechts, tot aan de horizon is het gitzwart. Alsof ze op de maan een weg hebben aangelegd waar wij nu op rijden …

En naast de weg groeien lupines! Dé bloem die je over het hele eiland in groten getale ziet. In de andere gebieden waren ze al grotendeels uitgebloeid helaas, maar vanwege de lage temperatuur hier nog niet.

Lavalandschap onderweg  Onderweg door niemandslandLupines kleuren het landschap

Dettifoss en Selfoss

Onze eerste stop was er een van allure: Dettifoss, de krachtigste waterval van Europa!
Hij oogt kleiner en minder fotogeniek dan Gullfoss vonden we alle vier, maar dat was waarschijnlijk gezichtsbedrog omdat we nu vanuit een andere hoek keken naar deze waterval. Hij is 44 hoog en 100 meter breed. Hoeveelheid water per seconde? 200 ton 💦💨. Dus ja, daar werden we goed nat van 🤣. En stroomopwaarts, voor de Dettifoss, ligt waterval Selfoss (niet te verwarren met het plaatsje Selfoss van het begin van onze reis!). Zie het filmpje van beide watervallen 🎥. Op de Selfoss kun je ‘lopen’, of van steen naar steen springen als je dat wilt! Onze avonturiers probeerden natuurlijk allerlei manieren te vinden om toch in het midden van de rivier uit te komen. En wie had er natuurlijk aan het eind van het verhaal een natte sok … ik zei de gek 🤷🏼‍♀️.

44 meter hoog en ruim 100 meter breed De krachtigste waterval van Europa!Selfoss Een stroompje op weg naar Selfoss Sven wilde even op ‘Texel’ staan, boven Selfoss Mooie vormen

Elise kijkt toe

Myvatn

Een halfuur voorbij Dettifoss ligt het meer Myvatn (‘muggenmeer’). Het meer is ontstaan door diverse vulkaanuitbarstingen en rond en in het meer is van alles te bekijken. We stoppen aan de rand van Myvatn, te midden van de lavavelden: Krafla, met een vulkaankrater waar je over de rand kunt lopen en twee waterkrachtcentrales in het dal. Ook hier: veel stoom vanaf de hellingen en in de krater bizar blauw water, net als bij Kerid.

Krafla krater
Aan de voet van de krater ligt een ander gebied, Hverir (‘hete bronnen’), een solfatarenveld. In normaal Nederlands: gaten in de aardkorst waar zwaveldampen uitkomen. Het gebied is compleet pastelgetint en overal zie je stoompluimen, kokende en borrelende modderpoelen en het ruikt er ongelooflijk naar rotte eieren! De kinderen lopen met een zo groot mogelijke boog om de stinkende modderpotten heen 🤥. Bekijk vooral het geurloze filmpje 🎥🙏🏻.

Pruttelende modderpoelen Pffff … en die lucht 🤥! Een rot ei is er niks bijHeerlijk fotogeniek Pruttel de pruttel doet ‘t

Rondom Myvatn kun je zo ongeveer elke vijf kilometer stoppen voor een grot, bron, vulkaankrater, etc. Omdat we inmiddels best moe waren, kozen we voor een korte wandeling bij Dimmuborgir (‘duistere burchten’). Een typisch IJslands verhaal gaat hier de ronde: hier wonen namelijk volgens de legende de 13 kerstmannen (trollenbroers) van IJsland, de Yule Lads. In de zomer zie je ze zelden, dan rusten ze in hun grotten in dit gebied. In december komen ze weer naar buiten, om zich klaar te maken voor kerst.

Dit gebied bestaat uit allerlei grillig gevormde lavastukken. Ze zeggen dat dat versteende trollen zijn. Want, trollen leven normaliter ‘s nachts. Komen ze namelijk in aanraking met zonlicht, dan verstenen ze. Dus, misschien herkennen jullie iemand in de versteende lava??

Het verhaal over de trollen van Hallarflöt Het gat Dimmuborgir, versteende trollen Die route? HallarflötViking Cottages

Vanaf hier is het nog een uur rijden naar ons huis in Akureyri. We tuffen door, en rijden vlak voor Akureyri weer de hoogte in! Rechts richting de kust zien we besneeuwde bergtoppen, en in het fjord van Akureyri zien we net een cruiseschip langskomen. Tegen de helling aan de overkant ligt Akureyri: een grote stad, voor IJslandse begrippen!

Zicht op het Ejafjordur fjord met Akureyri bijna zichtbaar aan de overkant Nog besneeuwde bergtoppen rondom Akureyri

In Akureyri staan we voor een rood hartjesstoplicht … wat goed bedacht toch weer 🥰:

Hartvormige verkeerslichten in Akureyri

We doen hier wat boodschappen bij een grote Bonus (lang leve Google Maps!) en dan gaan we eindelijk (!) naar het huis waar vooral Elise zo naar uitgekeken heeft. Dit huis had zij gekozen uit de opties die we hadden. Niet alleen vanwege de hottub op de veranda 😉. En wat een schot in de roos. Werkelijk fantastisch. Duidelijk in Scandinavische stijl, veel licht, weinig verschillende materialen en alles past bij elkaar. Vast de stempel van de architect. Van binnen is niks geverfd, maar alles is triplex en beton. Van de trap, de keukenkastjes tot en met het plafond zijn gemaakt van/bedekt met triplex. Elke kamer is even mooi en stijlvol, en dan dat uitzicht! We kijken vanuit elk raam uit op het moerasachtig gebied onderaan de heuvel, op de landingsbaan van het plaatselijke vliegveld en op de bergen … zucht! We willen dit huis graag oppakken en meenemen. Gelukkig zitten we hier tot zaterdagochtend 🥰🙌🏻.

Ons huis 😱🥰 @Vikingcottages, Scandinavisch strak ontwerp met hout en beton Kijkje vanaf de videDe eethoek Keuken en videSlaapkamer boven Deze badkamer … 😱🙏🏻De zitkamer, boven

Morgen? Eerst lekker uitslapen en dan wellicht de walvistocht vanuit Húsavík 🐋.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maja van der Bor.:
    21 juli 2022
    Imposante landschappen en erg mooi huisje😄😄