Dag 10 - Walvissen, dolfijnen én Godafoss

22 juli 2022 - Akureyri, IJsland

Regendouche

Ja, het is gelukt! Voor de 2e keer in ons leven hebben we bultruggen gezien 🥰. De weersvoorspellingen waren goed voor vandaag, dus gisteravond laat hebben we nog snel de boottocht geboekt voor vanmiddag 14 uur, in Húsavík. Je kunt ook vanuit Akureyri zelf een walvistocht doen, maar dan moet je langer varen voordat je überhaupt op zee zit en wij wilden toch graag naar de ‘walvishoofstad’, zoals Húsavík wel genoemd wordt. Waarom walvishoofdstad? Door de ligging is het dé plek voor een walvistocht, omdat het dichtbij vruchtbaar water vol krill en vis ligt. Daardoor zijn er kennelijk veel (soorten) walvissen te zien. Dat was voor ons genoeg reden om hierheen te rijden. En zo zitten we bovendien nóg dichter bij de poolcirkel: maar ca. 40 kilometer eronder 😱🥳!

De poolcirkel (rode lijn) en waar wij voeren (paars)

Húsavík

Ook historisch gezien is Húsavík belangrijk. Wellicht leuk om de achtergrond te weten van de naam? Die betekent ‘huizenbaai’, en blijkt aan dit stuk land gegeven te zijn door de Zweedse zeeman Garðar Svavarsson in 875. Hij was de tweede persoon die überhaupt aan land ging op IJsland, al gebeurde dat bij toeval (hij dreef af door een storm). Hij was wel de eerste die het hele land omzeilde en zo ontdekte dat het om een eiland ging! Hij ging bij Húsavík aan land, bouwde een ‘huis’ en verbleef er één winter. Sindsdien wordt deze plaats dus huizenbaai genoemd.

Eigentijdser weetje over Húsavík: hier werd in 2020 de Netflixfilm Eurovision Song Contest opgenomen 😅.

Los daarvan is Húsavík een superleuk en gezellig havenplaatsje! Veel vissersbootjes, wat gezellige houten cafeetjes er omheen en een houten kerkje dat over de haven uitkijkt. Daarnaast een flinke dot toeristen die walvissen komen spotten! En in de verte zie je besneeuwde bergtoppen. Een fotogenieker haventje op IJsland vind je bijna niet.

Het kerkje Gezellig haventjeScheepjes Uitzicht over het haventje

Walvissen én dolfijnen

Maar, we kwamen hier natuurlijk voor de walvistocht! Zie hiervoor vooral weer de bewegende beelden van de video 🎥!

Gehesen in een overall (iedereen moest er eentje aan, want koud op zee!) voeren we rond 14 uur de haven uit. De mannen net onder het kraaiennest, de dames in het midden van het schip op een verhoging.

Een frisse bries en wat lichte deining, maar meer dan windkracht 3 werd het niet. En de zon scheen al de hele dag!

Ons schip Gardar Blik op het kerkjeAlle hens aan dek Looking out for icebergs

Voordat we de eerste bultrug spotten, waren we zo’n anderhalf uur verder. We waren al gewaarschuwd dat we ver uit zouden moeten varen om enige walvisactiviteit te zien. Maar toen we eenmaal op de juiste locatie waren, zagen we ook meteen van alles tegelijkertijd. Aan de horizon waren witsnuitdolfijnen een show aan het weggeven … met ca. vijf dolfijnen tegelijk sprongen ze rechtop de lucht in om zich vervolgens te laten vallen in zee. Ze gingen maar door! Leek wel een soort speelkwartier. We zagen ze de hele tijd, al was het wel op grotere afstand omdat we vooral ‘achter’ de bultruggen aan voeren.

De dolfijnen hadden lol en maakten allerlei capriolen

En vervolgens waren de bultruggen inderdaad om ons heen. Vier stuks. Niet zulke joekels zoals we in Canada hadden gezien, deze waren duidelijk nog jong(er). Links, rechts, achter en voor het schip kwamen ze even boven of zagen we ze spuiten. Ontroerend mooi, ook nu weer. Wat zijn die beesten toch machtig groot en tegelijkertijd gracieus als ze door het water glijden 🥰. Je kunt er uren naar blijven kijken!

Wat een kalmte 🙏🏻 Duiken maarRegendoucheEven wachten op de staartvin

De dolfijnen gingen op een gegeven moment ook nog links naast de bultrug zwemmen en springen. Zie hieronder. Alsof het gerepeteerd was.

Een dolfijn (links) en een spuitende bultrug in 1 beeld 👌🏻

Zo ging het ca. een halfuur door, voordat we helaas weer terug voeren richting haven. Wel kregen we nog warme chocolademelk en een echte Zweedse kaneelbol. Daar warmden we goed van op! Alles smaakt extra heerlijk volgens mij als je op de koude wateren vaart 😉. Na nog een vol uur rustig heen en weer deinen (Elise werd er slaperig van 😂), waren we rond 17:00 uur pas weer in de haven.

Is alles onder controle, kapitein?

Waterval Godafoss

Op de terugweg naar Akureyri kwamen we langs de waterval Godafoss, wederom een brede variant, die water afvoert van … jawel … de Vätnajökull. En dit keer een waterval waar je nog makkelijker bij komt, zónder nat te worden van de spray 😅. Mooi aangelegd pad geleidde je naar beneden, tot aan de waterkant. Ze vertrouwen de toeristen hier wel! Er is amper wat afgezet, behalve om de flora te beschermen zijn er touwtjes gespannen langs de looproute.

Mooi avondlicht op de Godafoss levert mooie plaatjes op (en natuurlijk weer een video 🎥):

Godafoss info De brug over de rivierGodafoss 🌊 Even bij de rand kijken 🫣Het geweld van dichtbijGodafoss met spray 💦💦Je kunt erg dichtbij komen 🥳🙌🏻💦!
Morgen? Dan wordt het een prachtige dag en gaan we Akureyri zelf eens verkennen. En verder … lekker luieren in en rond ons huis/de hottub 💦😉!

1. Elize en Richard:
    22 juli 2022
    Met veel interesse lezen wij jullie spannende reisverslagen en bekijken we de mooie foto's van jullie rondreis.
    Maar wat bijzonder om deze droomreis gezamenlijk met je zoon en dochter te kunnen doen.
    Het is een mooi land en heeft het zijn eigen karakteristieken. Maar bultruggen en echte watervallen zien, daarna met een borrel in de Hottub maakt het allemaal wel heel bijzonder en wat wil je nog meer. Genieten van iedere seconde tijdens deze reis zou ik zeggen. Er wordt zeker nog heel lang nagesproken over deze droomreis. Dat weten wij wel zeker.
    Veel liefs