Dag 11 - Kleurrijk Akureyri

23 juli 2022 - Akureyri, IJsland

Huis A @VikingcottagesHet blok @Vikingcottages (rechts de onze)

Het voelt alsof deze drie dagen hier in Akureyri een soort vakantie in een vakantie zijn. Klinkt wellicht wat raar, maar omdat we hier langer blijven dan de andere stops én we daardoor toch een net ander ritme hebben, voelt het hier extra ontspannen. Goed gepland dus, deze plek, halverwege onze roadtrip 🙌🏻! We slapen uit, ontbijten extra lang, laden op (ook door het welkome zonnetje!), hangen geregeld in de hottub én draaien ondertussen ook alle wasjes weg 🧺. We kunnen weer een week fris en fruitig vooruit, op meerdere fronten 😅.

Akureyri

Rond de middag stappen we pas de auto in, naar de overkant van het Eyjafjördur-fjord waaraan Akureyri ligt. Het dorp is in alles duidelijk de tweede ‘stad’ van IJsland en lijkt qua kleur en levendigheid het kleinere en nog niet-volwassen zusje van Reykjavik. Het centrum is vele malen kleiner, maar de sfeer is gemoedelijk, ontspannen en genoeg terrasjes met lokale bevolking. En, ook hier weer veel kleur, street art en muurschilderingen.

Ook hier veel kleur in de straten 🌈 Muurschildering / street art 🙌🏻❤️ Love Akureyri Temperaturen mogen dan niet zomers zijn, ijs eten ze genoeg!Kenmerkend hostel in centrum Akureyri Moeder trol (2x)

Echt winkelen doen we hier overigens niet. Niet alleen omdat ze voornamelijk (IJslandse) wollen kleding verkopen, maar daarnaast val je steil achterover bij elk prijskaartje dat je ziet. Alles is minstens 3x duurder dan in Nederland. Winkels voor de toeristen zijn daarnaast op één hand te tellen en die maken het vrijwel allemaal helemaal bont qua vraagprijs 😂. Waarschijnlijk profiteren die vooral van de cruiseschepen die hier dagelijks aanmeren (1 per dag).
Maar ook zonder winkelen is het hier leuk. We slenteren simpelweg door de kleurrijke straatjes, poseren met trollen, en pakken heel soms een terrasje. We zijn kieskeurig wat terrasjes betreft en kiezen alleen echte pareltjes uit. Zoals ook vanmiddag! Een authentiek bakkerijtje op een helling, met heerlijke taart! De kinderen gingen voor hartig en haalden liever een hamburger aan de overkant, dus zij smulden voor het eerst deze vakantie van een IJslandse hamburger. En wat voor een 😱.
Ja, het is waar: alles is hier werkelijk ongelooflijk duur, maar wat ze verkopen is vervolgens wel kwalitatief goed en erg smaakvol. Dat mag ook weleens gezegd worden. Je geniet nu bovendien ook meer van elke hap, dan als iets goedkoop/altijd voorhanden is. Althans, dat merken wij nu, omdat alles hier schaars en dus duur is. Ook dat nemen we mee naar huis 😉.

Akureyri centrum vanaf het terrasje waar we zaten Koffie met gebak (heerlijke meringue met verse aardbei 🥰)Hamburger (normaal formaat 🫣) to share

Akureyri botanical gardens

We ontdekten dat er een botanische tuin/openbare tuin boven op de helling in Akureyri lag! Een van de weinige botanische tuinen in de wereld op 50 km afstand van de poolcirkel. Dus we waren wel benieuwd wat hier überhaupt dan kan groeien. De tuin is relatief klein qua oppervlakte, gratis toegankelijk en meteen een openbare tuin waar veel inwoners rondhingen of ontspannen op het gras lagen.
De kinderen waren natuurlijk dolenthousiast (not) dat we een tuin (een túin!) gingen bezoeken en zochten al snel een ‘hangplek’ op 😂. Zo was ik vroeger ook, dus ik begrijp maar al te goed dat het als puber verre van ‘cool’ is om een tuin met planten te bezoeken! Zij vermaakten zich dus op hun manier in het zonnetje en wij vermaakten ons in de mooi aangelegde tuinen. Waren heel veel verschillende soorten planten waarvan we niet verwachtten dat die dit klimaat zouden overleven. En blauwe klaprozen! En natuurlijk de bekende lupines.

Lekker chillen op t bankje De een kijkt zus, de ander kijkt zoBlauwe klaprozen! Nooit eerder gezien 💙 Klaproos botanische tuin Oud huisje Volop liefde in dit huisje ❤️ Gave ‘boomvorm’ van het restaurant in de botanische tuin De lupines! En hoe ze op IJsland terechtkwamen ‘Zoem’-in 😉

Ook nu was het alweer snel laat, een goed teken 😉! We hebben ‘s avonds voor de laatste keer (wild) geplonsd in onze hottub, totdat de ramen zeiknat waren … en wij trouwens ook.

Lol Gespetter in de hottub 💦💦 Genieten 🥰

Morgenochtend pakken we onze spullen weer in en rijden we westwaarts, naar onze een na laatste bestemming: Grundarfjördur, op het schiereiland Snaefellsnes. Het wordt de langste reisdag (ca. 5 uur rijden 🙄), maar we zullen vast weer een hoop bijzonders zien onderweg, dus saai zal het vast niet zijn.