Dag 1 - Van Schiphol naar Reykjavík 🇮🇸

13 juli 2022 - Reykjavík, IJsland

Het is gelukt! We zijn vanmiddag keurig - en zelfs eerder dan gepland - geland op Keflavik International Airport! En, we liepen een uur later de zonnige parkeerplaats op met in onze ene hand de sleutel van de gehuurde Subaru Outback (upgrade 😄) en in de andere handen ... alle koffers! Ja, het is meer dan gelukt. We zijn op ons eerste logeeradres, de zon scheen vandaag en iedereen is in vakantiestemming. Inmiddels is het hier nu 22:50 uur; twee uur vroeger dan in Nederland. De zon staat nog steeds hoog aan de hemel en gaat pas rond 00:00 onder, om rond 02:30 geloof ik alweer op te komen. We duiken zo ons bed in, maar ik maak nog even tijd voor ‘het verslag’ van vandaag.

Schiphol

Precies vier uur van tevoren waren we op Schiphol. We troffen een redelijk rustige vertrekhal aan, en konden al snel de koffers digitaal inchecken. Het automatische inleverpunt voor de koffers werkte wat minder mee, maar ach, we hebben vakantie! Na wat gemor en gezucht (zowel van dat apparaat als van ons) waren de koffers dan echt verdwenen en sloten we aan in de enige echt lange rij die we vandaag troffen: de rij voor de security check. In de bijna 2 uur daarna slingerden we eerst via een route naar buiten, toen weer naar binnen, vervolgens de trap op en uiteindelijk kwamen we in een smallere looproute tot aan de security check. Je waande je bijna in de rij voor het Carnaval Festival! Inclusief de tijdsindicatie ... Was het maar zo’n feest. Opvallend: de sfeer was enorm rustig en gemoedelijk. Iedereen schuifelde netjes door en halverwege kregen we stroopwafels en flesjes water aangereikt. Ja, het wachten was lang, maar zo was het best vol te houden.

De rij richting douane

Elise en Kika

Carnaval Festival?

Elises rugzak werd eruit gepikt bij de controle. Haar sudokuboekjes waren kennelijk verdacht want die werden onder de loep genomen op zoek naar explosief materiaal. Volgende keer haar berenknuffel die uit haar tas stak toch maar leren om niet zo schuldig te kijken ...  😂 Na de bagagecontrole was alles oké en konden we EINDELIJK even gaan zitten. Lang leve de La Place. Daarna ging alles vlot, soepel en relaxed: van boarden tot en met de aankomst! Heerlijk! Geen gedoe meer en eindelijk echt het idee hebben dat je op vakantie bent.

Reykjavik

Keflavik Airport ligt op ca. 40 minuten rijden van Reykjavik, in een soort niemandsland. Een verlaten stuk land, waar we er vast nog veel meer van tegen gaan komen deze reis. Toen we onder de wolken vandaan kwamen, konden we er al een glimp van opvangen.

De landing is ingezet

Het is een kleine luchthaven met welgeteld 3 bagagebanden. Gecontroleerd zijn we nergens, want Schengen. Ideaal! En zo stonden we dus inderdaad binnen no time buiten, in de frisse IJslandse zon, met een fris maar lekker windje, te zoeken naar de 4x4 Subaru. Wat een ruimte in die auto!!! Alles ging er met gemak in. En er zit van alles op en aan, incl. stoelverwarming voorin en achterin. Daar hoef je nu in NL niet aan te denken 😁.

We reden op ons gemakje onze eerste kilometers door het IJslandse landschap. Maximumsnelheid is hier bovendien 90 km/uur. Het leek qua landschap af en toe alsof ze hoopjes asfalt hadden verzameld langs de kant van de weg. Natuurlijk was het allemaal lava. Met vele plukjes en tinten mos, en wat paarsige bloemetjes ertussen. Mooi, en uitgestrekt, is het hier. Met aan de horizon de eerste contouren van de bergen/vulkanen waar we over twee dagen naartoe en tussendoor zullen rijden.

Dag 1- vliegveld - Reykjavik

De ‘snelweg’ naar Reykjavik

Landschap vanuit de auto 2

Landschap vanuit de auto

We hadden inmiddels best trek, dus doken we bij de plaatselijke IKEA naar binnen voor een traditionele Zweedse maaltijd en deden we bij de buren onze eerste boodschappen (Bonus-supermarkt; prijzen vallen reuze mee, tot nu toe, behalve voor versproducten zoals vlees, kaas, etc.). Mocht je een T-bonesteak willen kopen hier, dan tel je daar gerust 48 euro voor neer, rekenden we even snel uit bijvoorbeeld. Een zak chips hadden we nu voor slechts € 2,25.

Ons eerste adres is een appartement, aan de rand van het centrum van Reykjavik: Nordurey Appartments, naast het gelijknamige hotel. Een prima uitvalsbasis voor de komende twee dagen in Reykjavik. En: incl. ontbijt. Een fijne start!

Eethoek - Nordurey

Keuken - Nordurey

Zithoek - Nordurey

Slaapkamer 2 - Nordurey

Slaapkamer 1 - Nordurey

Vanavond meteen een wandeling gemaakt langs het water richting het centrum van Reykjavik. Meteen prachtige vergezichten daar aan het water met een laagstaande zon. Fotogenieke beelden leverde dat op:

Vuurtoren

Esja - Tafelberg bij Reykjavik

De Esja - Tafelberg Reykjavik

Huizen zijn hier over het algemeen wat grauw, grijs en vooral functioneel. Logisch ook met die lange winters en koude temperaturen het hele jaar door! Vooralsnog weinig kleur gezien aan de huizen, totdat we terugliepen naar het appartement:

Huizen Reykjavik

Muurschildering

Zo, en nu is het écht bedtijd! Het was een lange eerste dag, maar wat een leuke dag was dit.

Vooruitblik naar morgen: ‘s middags hebben we een rondleiding door het centrum van Reykjavik!

1. Mirjam van Erk:
    13 juli 2022
    Wat ontzettend fijn dat de reis en alles wat daar tegenwoordig aan uitdagingen bij komt kijken, goed is gegaan! Ik wens jullie enorm veel plezier daar. Ik reis van achter mijn laptop met jullie mee!
    Liefs Mir
  2. Marco en Astrid:
    15 juli 2022
    Dank je en geniet vooral mee 😉💻!
  3. Edwin en Joyce:
    Heel veel plezier!!
  4. Marco en Astrid:
    Dankjewel 🙌🏻!
  5. Marianne:
    13 juli 2022
    Heerlijk zo’n fijne start !
    Mooie foto’s en appartement
    Geniet ervan, met elkaar mooie herinneringen maken
    Liefs,
    the Brownies
  6. Elize en Richard:
    15 juli 2022
    Wow, wat een mooi en blij verslag van de 1e dag.
    Op vakantie naar je droom bestemming, dat geeft spirit.
    Gelukkig ging het bij Schiphol zoals verwacht.
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en aan jullie droomreis kunnen beginnen. Alvast veel plezier en geniet van iedere minuut dat jullie er zijn.
  7. Marco en Astrid:
    Dat doen we zeker!