Vluchten Icelandair gaan door!

10 juli 2022 - Amsterdam, Nederland

Omdat het wachten ons wat te lang duurde, hebben we op een gegeven moment vorige week zelf maar contact opgenomen met de telefonische klantenservice van Icelandair. En, de telefoniste had goed nieuws: alle vluchten zijn vooralsnog gehandhaafd! Icelandair hoeft geen 'slots' in te leveren. Ook wist ze te vertellen dat er tot nu toe eigenlijk amper problemen zijn geweest met vluchten/passagiers richting IJsland ... tja, dat klinkt heel mooi! We zijn nu voorzichtig optimistisch dat alles toch zoals gepland door kan gaan. Gisteren kregen we per mail nog een update van Icelandair. Marco kreeg een halve hartverzakking omdat de mail begon met 'Due to the difficulties at Schiphol Airport ...'. Maar het was slechts een mail met (heel keurig) diverse tips om alles voor ons op en rond Schiphol zo soepel mogelijk te laten verlopen. Los van het van tevoren online inchecken, kunnen we bijvoorbeeld ook op Schiphol alle bagage digitaal inchecken (i.p.v. aan een balie). Alles om tijd te besparen. Vooralsnog alleen maar positief over de communicatie van Icelandair.

Lijnvluchten van Icelandair deze week

(Tip: Je kunt een afbeelding of foto vergroten door erop te klikken).

Onze vlucht van dinsdag staat gewoon op de normale tijd ingepland. Mocht er een kink in de kabel komen, dan is het fijn dat er nog een vlucht naar Reykjavik gaat, later op de dag.

Moeten we verder nog ergens rekening mee houden? Ja. Volgende hobbel: een lange rij in hal 1 trotseren. Hoe dan ook: we hebben het telefoonnummer van Icelandair in onze telefoon staan! En we zorgen dat we 4 uur van tevoren op Schiphol zijn.

Bagagemanagement

Ik denk dat we pas echt kunnen ontspannen als we in Reykjavik zijn én als onze felgekleurde koffers gezellig op de bagageband voorbij komen hobbelen. Jullie hebben vast gezien dat er namelijk idioot veel koffers op Schiphol achterblijven. Echt bizar. I.v.m. personeelstekort en (te) veel reizigers lukt het niet om alle bagage te verwerken, en mag je op dit moment blij zijn als je koffer ook daadwerkelijk met je meevliegt naar dezelfde bestemming. Zo hoorden we viavia al dat van een vlucht naar Cuba slechts 1 iemand (één!) zijn koffer daadwerkelijk op de bagageband terugvond ...  De rest is achtergebleven op Schiphol. Dus ook dat scenario 'omarmen' we. We introduceren deze reis een nieuw fenomeen: bagagemanagement. Winkelen in IJsland is namelijk compleet anders dan in Nederland, vooral qua prijs. Je kunt ervan uitgaan dat werkelijk alles ca. 3x duurder is dan in NL. We gaan dus alles (ja, vrijwel alles!) verspreiden over de verschillende koffers. Zodat iedereen hopelijk/ten minste een paar onderbroeken, sokken, shirts heeft. En de rugzakken die we als handbagage meenemen? Die proppen we tjokkievol met spullen die we echt in IJsland niet kunnen missen: onze (ski-/outdoor)broeken, dikke truien, winterjassen, opladers, knuffels én lenzenspullen. Onze bergschoenen ... die doen we ook alvast maar aan. Heel fijn dat het 28 graden wordt in Amsterdam dinsdag. Slik!

Een groot voordeel: al die outdoorkleding kun je echt supergoed oprollen tot een ieniemienie-pakketje. Zie de foto hieronder. Marco heeft even geoefend met diverse roltechnieken ;-). Je zou het niet zeggen, maar in deze halfvolle rugzak zit al behoorlijk wat kleding. Kun jij raden wat er allemaal inzit?

Bagagemanagement

1. Marianne:
    11 juli 2022
    Succes met inpakken & checken
    Duim dat alles op rolletjes zal verlopen.
    Veel plezier ook vooral in IJsland!