Het zal toch zeker niet? Schipholperikelen

17 juni 2022 - Hellevoetsluis, Nederland

AD 17 juni 2022

AD, 17 juni 2022

Stel. Je stippelt zelf een roadtrip uit. Waarom? Omdat geen enkele pakketreis écht in de buurt komt van je ideaalbeeld van een reis naar IJsland (of omdat je eisen simpelweg te hoog zijn :-), en je bijv. graag elke avond in een comfortabel bed wilt slapen met een fotogeniek uitzicht). Dus, je stippelt samen alles uit. Tot in de puntjes. Alles naar eigen wens! Fijne plekken waar we slapen, prachtige huisjes, comfi bedden, soms zelfs met een hottub (!) op de veranda en dan die beloofde vergezichten ... zucht! En ja, je houdt ondertussen ook rekening met diverse doemscenario's. Natuurlijk leer je van de eerste annulering tijdens de lockdown van maart 2020. Een nieuwe coronagolf zal ons niet nog een keer verrassen: we zijn volledig gevaccineerd, boekten alleen accommodaties met ruime annuleringsvoorwaarden, etc. En ook Iceland Air is voorlopig erg coulant, met vouchers die na de lockdown in 2020 snel geregeld waren mét een geldigheid van 3 jaar. Als je zelf boekt weet je dat je op allerlei manieren flexibel moet zijn en hou je rekening met 'onvoorziene omstandigheden', dingen buiten je eigen controle. Dat deden we eerder, in de VS/Canada, Zweden en Noorwegen. Tot zover weinig nieuws. Waar je als roadtripper in al je na-corona-plannen en risico-analyses natuurlijk alleen gekscherend rekening mee houdt, is dat de één na drukste luchthaven van Europa langdurig in de knel zit en ervoor zorgt dat je alsnog redelijk vlak voor vertrek in onzekerheid zit.

"Het zal toch zeker niet?"

Dat was onze eerste gedachte. Gisteren werd tijdens een persco bekend dat Schiphol in de periode van 7 t/m 31 juli dagelijks 13.500 reizigers teleur moet stellen: er worden vluchten gecanceld. En niet zo weinig ook. Natuurlijk ook precies in de periode dat wij heen en weer terug (hopen te) vliegen. Nou maakt het ons natuurlijk allerminst uit als we lánger in IJsland moeten blijven vanwege een annulering op de terugweg! Maar, die heenweg. Er vertrekken dagelijks 2 vluchten naar IJsland, alle vanuit Amsterdam, en onze hele route ligt vast. Als het bij de eerste stop op onze route dan al fout gaat, valt alles daarna als een soort kaartenhuis in elkaar. Een probleem is dat alle accommodaties in verband met de drukke zomerperiode al vastliggen, en daarnaast kun je op IJsland ook niet zomaar je route inkorten door het eiland halverwege over te steken of een stuk over te slaan. Er is in de zomer namelijk maar 1 begaanbare, geasfalteerde weg rond het eiland. Dat is de Hringvergur (IJslands voor 'ringweg'), een weg van ruim 1300 kilometer die alles waar leven in zit (lees: stadjes) verbindt. En iedereen rijdt dus over die ene nationale weg; ofwel linksom, ofwel rechtsom (zoals wij). Meer opties zijn er eigenlijk niet. Wijk je van die weg af, dan kom je op onverharde of doodlopende zijweggetjes, gemaakt van een mengsel van grind, keien, zand, en vol met  gaten en kuilen door de heftige winters. Zie bijv. Google Streetview ;-). Wegen kun je dat eigenlijk niet noemen. En los daarvan: je zult ook een aantal gletsjers, geisers, watervallen of lavavelden moeten trotseren ... Een avontuur op zich, maar de route 'afsnijden' of het eiland in een rechte lijn oversteken kan dus echt niet.

IJsland HringvegurDe Hringvegur

Wat te doen? Voorlopig niks. Vanuit Schiphol zijn alle details nog onbekend. Welke 13.500 mensen per dag gedupeerd zullen zijn, en of dat ook op onze vertrekdag zo is bijvoorbeeld. Wij vliegen doordeweeks, zou dat helpen? Wordt onze vlucht gehandhaafd? Geheel geannuleerd of omgeboekt naar een regionale luchthaven (Rotterdam Airport? Yes, please! Dat is het beste scenario!). We weten voorlopig niks, maar de gratis annuleringstermijn van een aantal accommodaties loopt wel begin volgende week al af. Grmpf! De tijd dringt dus. Hopelijk wordt begin volgende week duidelijk om welke vluchten het gaat, zoals Schiphol belooft. Dan kunnen we wellicht nog schuiven, bijvoorbeeld in het aantal dagen dat we ergens blijven. Eens te meer blijkt: we hebben over veel regelzaken controle bij een roadtrip. Hierover niet. Er zit niks anders op dan af te wachten. Ja, en te duimen op een voor ons gunstige afloop, dat kan wel. Dus, mocht je even niks te doen hebben of je wilt toch wat bewegen tijdens deze hittegolf: duim vooral mee ;-).

Wordt vervolgd!

Route IJsland 2022

Onze route

1. Andre:
    17 juni 2022
    hopen dat jullie hier niet bij zitten
  2. Nel:
    17 juni 2022