Dag 2 - Reykjavík / Museum Perlan / 1e warmwaterbron 💦

14 juli 2022 - Reykjavík, IJsland

Dat het hier pas rond middernacht iets donkerder wordt, maakt dat je ‘s avonds eigenlijk de tijd vergeet. Je voelt je ook niet echt moe zolang het licht is! De biologische klok draaide gewoon vrolijk door en zette de ‘slaapstand’ pas ver na middernacht aan. Maar, daarna sliepen we als rozen! Topbedden 🙌🏻!

En vanochtend werden we getrakteerd op een (niet voorspelde) strakblauwe hemel 🙏🏻! Wat een cadeautje! Het bleef tot een uur of 17 vandaag eigenlijk onbewolkt en dus voelde de 10 graden helemaal niet als 10 graden. We hebben er rode wangetjes van 😊.

Reykjavík
Op het programma vandaag: een dagje Reykjavík, letterlijk vertaald ‘rokerige baai’. Reykjavík is de meest westelijke hoofdstad van Europa en ook meteen de noordelijkste hoofdstad ter wereld! Kunnen we meteen twee dingen afvinken ✅! Na een lekker, kleinschalig ontbijt in het hotel vertrokken we richting de eerste stop: Hallgrimskirkja, de beroemdste kerk van IJsland. Lijkt alsof ze de smalle, puntige basaltblokken uit het zuiden van IJsland hebben gebruikt als basis voor het ontwerp. Aardig wat mensen op de been hier, maar dat viel amper op want het is opvallend stil hier. Mensen praten zachtjes of zeggen helemaal niks tegen elkaar. Men kijkt. Men ziet. Men geniet. Moeilijker maken ze het hier gewoon niet! Ik teken ervoor.

Hallgrimskirkja

Gratis parkeren pal in het centrum
Via een aantal gezellige winkelstraatjes liepen we vervolgens langzaam de ‘berg’ af richting het echte centrum van de stad. Je passeert allerlei redelijk bekende straatjes. Vooral bekend omdat ze beschilderd zijn. Sowieso houden ze hier van muurschilderingen en street art, maar ook de asfaltstraatjes zelf toveren ze om. Tot een beschilderd sprintparcours, een genummerd hinkelpad en ten slotte een regenboogstraat. Alles om iedereen zich thuis te laten voelen in Reykjavik. En wat kleur mee te geven. Althans, dat vermoed ik eigenlijk. Mooi initiatief. Op veel straathoeken vind je ook houten klimtoestellen voor kinderen, maar dan net even anders dan wij ze kennen, duurzamer ook en passend binnen de omgeving. Het is een verzamelplek voor velen. Jong en oud! Vaak staan er ook verplaatsbare houten blokken in vele kleuren. Sommigen zitten erop, kinderen spelen ermee, of het dient als tafel. En alles even schoon én gewoon heel …

Sprintparcours ReykjavikA01CDC05-5ED3-4797-A8A2-553B06E22D5482F20573-D6CE-4769-B15A-6E336D6DE45F

Onderaan de helling streken we neer bij een paar rode picknicktafels voor ons eerste IJslandse kopje koffie. Bij een onwijs leuk, gemoedelijk café genaamd Hressingarskalinn. Marco had normale koffie en kreeg: koffie in een thermoskan! Blijkbaar een traditie hier. Bij een goedkoop café betaal je hier ongeveer 450 ISK (IJslandse kroon) voor een koffie, zo rond de € 3,50. Maar de prijzen variëren erg.

Één koffie bestellen blijkt volle thermoskan ontvangen 👍🏻
Perlan, wonders of Iceland
In de middag wilden we de rondleiding doen én nog naar het museum Perlan. We besloten de eerste te skippen, omdat we eigenlijk zelf al heel veel hadden gezien (en ook al best lang hadden gelopen). Dus: het werd Perlan! Een museum waar ook niet-fysisch geografen hun hart op kunnen halen! Een fris, modern en multimediaal museum over de veranderingen van IJsland de afgelopen 64 miljoen jaar (u herinnert zich die tijd vast nog 😳), over tectonische platen, gletsjers, geisers, vulkanen, aardbevingen en de flora en fauna die je hier aantreft (of die slechts op doortocht zijn). Prachtig gedaan en extra leuk om je reis over IJsland hier te starten. Het gaat letterlijk voor je ogen leven. Ook heeft het een planetarium waar we een film zagen over Aurora, het noorderlicht dat in de wintermaanden zichtbaar is. En: het koudste deel van het museum: een heuse ijsgrot van 200 meter lang waar het continu -10 graden is. We bibberden wat af! Niet lang daarna vluchtten we het museum uit toen de eerste busladingen cruisende Amerikanen arriveerden …

Perlan museum. Kennismaking met het vuur, water, ijs en fauna van IJslandAanwijzen maar! Multimediale wand in PerlanGletsjers en knopjes om op te drukken in PerlanMyvatn-meer in PerlanVulkaanuitbarsting in PerlanDe koepel van Perlan
Grottá
In de avond trokken we er nog even op uit, richting het schiereiland Grótta. Helaas konden we daar nu niet op vanwege het broedseizoen, maar een klein stukje ervoor ligt een mini-thermische bron. Oftewel: een voetbadje 🤭. Behoorlijk heet water (warmer dan gedacht), maar het was inmiddels flink bewolkt en kil, dus dit was wel even genieten! Alsof je in een wellness zit met je winterkleren nog aan behalve je sokken 😎. Onze eerste warmwaterbron 💦Spieter spetter spater …Water was behoorlijk heet 😱!!
En om ons heen, op het strand en tussen de lavarotsen, zaten talloze strandvogels met jongen!

Een zeeëend met twee jongen 🥰 Een steenloper!Een kuiken van een zeeëendLekker bezig!

(Tip: als je meer foto’s wilt zien, kijk dan in het mapje ‘Foto’s’. Daar plaatsen we meer foto’s dan dat er in de blogs terechtkomen)

1. Andre:
    14 juli 2022
    Echt gaaf
  2. Saskia:
    14 juli 2022
    Heel veel plezier samen en mooi om Reykjavik (kleurrijk en creatief!) en puur IJsland door jullie ogen te leren kennen, geniet ze!
  3. Marco en Astrid:
    15 juli 2022