Dag 3 - Golden circle (Thingvellir, Geysir en Gullfoss)

15 juli 2022 - Selfoss, IJsland

Uitzicht vanaf de venster-/keukenbank Sula

Vanaf dit plekje ⬆️ zit ik nu de blog te schrijven. Wat een uitzicht. Wat een stilte. En wat een dag! Een dag vol magie der natuur eigenlijk. Dat is de beste samenvatting. We hebben weer veel moois gezien. Van langzaam uit elkaar schuivende continenten, kokendheet water spuwende bronnen, tot een gigantische waterval …

Ons appartement in Reykjavik was heerlijk, maar het was tijd om verder te trekken. Om 09:30 trokken we de deur achter ons dicht, pakten we onze dappere Subaru weer vol en reden we oostwaarts. Doel van vandaag: de golden circle. Voor het eerst reden we door het échte IJslandse binnenland met prachtige vergezichten en achter elke berg weer een ander soort landschap.

Dag 4 - Reykjavik - Selfoss

Golden circle
Zeg je ‘IJsland’, dan zeg je ook ‘golden circle’. De golden circle is verreweg de beroemdste toeristische route in IJsland. En dus meteen ook de drukste 😳. Maar, dat wisten we van tevoren! Rij je deze cirkel dan kom je niet alleen langs historische plekken in IJsland, maar meteen ook langs diverse natuurfenomenen: verzakkingen van de aarde van 6x40 km lang, een scheiding tussen twee continenten, diverse watervallen én de 7 meter hoog spuitende geiser (‘Geysir’). Wij snappen wel waarom iedereen de golden circle maakt.

Þingvellir nationaal park

Meteen buiten Reykjavik merk je al dat het landschap verandert. Langzaam wordt het ruiger, en meandert de weg door een soort Schots aandoend hoogland. Links en rechts bergketens, vele tinten geel, bruin en groen. Amper tot geen boom te bekennen. Na drie kwartier kwamen we aan bij het eerste nationale park: Thingvellir. Dit gebied (letterlijk ‘dingvelden’ omdat hier tot ergens in de 18e eeuw allerlei dingen zoals binnenlandse, relationele en handelszaken werden beslecht of: uitgevochten 😇, ‘Alding’) is de historische en geologische schat van IJsland. Het is bijv. de plek waar in 1944 IJsland de onafhankelijkheid (van Denemarken) uitriep en het staat inmiddels op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Thingvellir National Park Ruig!De vlagDe aardverzakking bij de tektonische platen

In Þingvellir drijven de tektonische platen van het Noord-Amerikaanse continent en dat van Eurazië uit elkaar (gelukkig maar een paar mm per jaar). Grote spleten zijn zichtbaar in de Almannagjá canyon. Hier lopen we doorheen, alsof je tussen twee hoge bergwanden doorloopt. Zie foto’s hierboven. En als je een kilometer verder doorloopt, kom je uit bij Oxaráfoss. Een waterval! Zie foto’s hieronder. Via een mooie houten vlonder loop je er naartoe. Meteen al veel oh’s, ah’s, en vele wow’s!! Maar, eerlijk is eerlijk, er echoden toch ook echt een flink aantal &$*#%’s tussen de tektonische platen door. Reden? Mugjes! Hele kleine mugjes. En hele zwérmen kleine mugjes. Cirkelend en soms zelfs krioelend rond onze hoofden. Mugjes uit het grote Thingvellir meer. Die zochten warmte. Vooral bij Sven. Die er gek van werd 🤪 en het juist erger maakte door met zijn vikingpetje flink om zich heen te gaan zwaaien. Tja. Op de terugweg waren ze er niet. Zelfde pad, maar toen hadden we wind tegen. Daar houden kleine mugjes kennelijk niet van, want ze vlogen niet meer om onze hoofden! Wij blij. Sven nog blijer!

Wandelen tussen de tektonische platen OxarárfossKiekje bij Oxarafoss

Geysir/Strokkur

Volgende stop van de golden circle: de geisers bij Geysir. Vrijwel net zo populair en dus volle parkeerplaatsen, maar gelukkig verspreidt het gepeupel zich grotendeels over de geothermische ‘vlakte’. Geysir is een van de weinige plekken ter wereld waar je actieve geisers van dichtbij kunt zien. Geysir zelf is weinig meer dan een borrelend potje met veel stoom, maar des te groter is broer Strokkur! Die spuit elke paar minuten kokend heet water ca. 30 meter hoog! Heel gaaf om te zien! Je weet nooit wanneer ‘ie precies gaat spuiten, dus elke keer schrik je weer van het geweld waarmee het water omhoog komt. En er omheen heb je allerlei stoomopeningen en zwavelhoudende modderpotten. Alles natuurlijk geurend naar … rotte eieren. Maar, daar wen je snel aan. Vooral veel filmpjes gemaakt hier, dat maakt het levendiger dan een foto. Zie het mapje ‘Video’s’ 🎥!

Geysir 💨 GeysirStrokkur in actie 💨! 30 meter de lucht in

Gullfoss waterval

Laatste stop was meteen weer een fenomeen: de een na grootste waterval die we op IJsland zullen zien, Gullfoss. Gemiddeld komen hier in de zomer meer dan 2000 mensen per dag. Best logisch voor de 'Gouden Waterval'. Want, wat een bulderende massa water stort hier naar beneden 😱! Gemiddeld stort hier elke seconde 100.000 liter gletsjerwater zo 30 meter naar beneden in de kloof Gullfossgljúfur. Het is een brede waterval met een trapsgewijze vorm. En echt, hij is vanuit elke hoek overweldigend en fotogeniek. Als je er vlak voor staat (en dat kan, slechts gescheiden van de waterval door een slap hangend touwtje 🤔) krijg je het koude stuifwater letterlijk in je gezicht 💦😎! Op de bovenste foto hieronder zie je mensen lopen. Links. Als hele kleine stipjes. Zo zie je goed hoe groot de waterval is …

Gullfoss van bovenafDenderend naar beneeKiekje bij Gullfoss Eindelijk blij met z’n eerste grote waterval. 😉

Sula Guesthouse

Een halfuur vanaf Gullfoss ligt onze accommodatie voor de komende twee nachten: Sula Guesthouse. Een prachtig huisje, met veel ramen en wederom compleet in Ikeastijl, en ditmaal in the middle of nowhere. We zitten in een laaggelegen vlakte en het huisje is omgeven door groen, struikjes, mos, gras, IJslandse paarden in de verte, wat andere Sula-huisjes om ons heen en aan de horizon puntige bergen. De zon scheen hier volop, dus de kinderen plonsden al snel onze eigen warmwaterbron in: de hottub op de veranda. Daarmee is officieel ook huisje nummer 2 goedgekeurd ✅. Mooie bijkomstigheid van dit gebied: hier mag je naar hartenlust dronen 🙏🏻.

Sula guesthouse middenin het groen

De zijkant Sula

De woonkamer Sula De bedbank Sula

De slaapkamer SulaOntspannen in de jacuzzi bij Sula

Gutgut, we hebben het slecht hier @Sula Guesthouse
Een korte vooruitblik naar morgen: een rustige dag hier in de omgeving met o.a. vulkaankrater Kerid en de Reykjadalur Hot Spring Thermal River.

1. Marianne:
    15 juli 2022
    Gaaf weer en… mooie foto’s !!
  2. Marco en Astrid:
    Thanks 📸!