Iceland it is!

5 februari 2020 - Hellevoetsluis, Nederland

Printjes met uitzoekwerk, een paar infoboeken, vakantiebrochures van Buro Scanbrit… alles ligt op een hoop voor ons op tafel. We hebben intussen vierkante ogen van het zoeken naar online tips en mogelijke pakketreizen. Gaan we wel, gaan we niet? Is het wel een goed jaargetijde? Te koud? Geblokkeerde wegen? En wat voor auto? Hotels of toch huisjes? Route linksom of rechtsom? En de kosten? Reisorganisatie of zelf boeken?

Na het nodige voorwerk zijn we eruit. We doen het zelf, op onze manier. Om 23:45 uur boeken we als eerste de vlucht naar Reykjavik. IJsland. Here we come!

IJsland staat al een aantal jaar op onze wishlist, maar steeds was er wel weer een andere bestemming die 'voor ging', of praktischer leek, of waar het weer bestendiger is. De afgelopen zomervakanties hebben we rondgetuft door Zweden, Noorwegen en Denemarken en vorig jaar stond Zuid-Engeland op de agenda; nog even snel voor de Brexit eventueel roet in de lekkere fish & chips zou gooien! Noord-Europa hebben we in de afgelopen jaren in elk geval veel beter leren kennen... maar dit jaar is het toch eindelijk zover en gaan we met een 4x4 touren langs de mooiste plekken op IJsland.

In de meivakantie! Bewust. Helaas valt de meivakantie dit jaar al half april, en dan is het net voorjaar in IJsland. Er kan in die periode nog sneeuw vallen en de temperatuur zal niet hoger komen dan zo’n 6, 7 graden. Ook de befaamde route door het binnenland kunnen we hierdoor niet maken. Daar staat heel prominent tegenover dat IJsland in de zomermaanden redelijk onbetaalbaar is. Het vakantieleven is sowieso al stevig geprijsd als je naar IJsland gaat, maar in de zomermaanden kun je er gerust van uitgaan dat je in veel gevallen 1,5x tot 2x zoveel IJslandse kronen kwijt bent aan accommodaties, autohuur, attracties etc. En qua weer weet je uberhaupt nooit waar je aan toe bent op IJsland; er zitten gerust vier jaargetijden in één dag. Ook in de zomer wordt het maar maximaal 12-15 graden, dus de bikini’s hoefden we al niet mee te nemen 😉.

Afijn, de eerste stap is gezet, nu de rest nog. En we nemen jullie graag mee op onze route! Gezellig!

(Op het kaartje alvast onze 11-daagse route, in vogelvlucht. We rijden tegen de klok in, rechtsom dus.)

ijsland gletsjer ijsschotsen

watervalStrokkur-Geiser-IJsland

1. Lydia:
    5 februari 2020
    Heyy, vakantiegangers
    Wij wensen jullie een fijne vakantie, geniet ervan en weer veilig thuis!!
    Ik lees jullie berichten via lydia in Indonesië
    xx Rob en Lydia
  2. Nel:
    5 februari 2020
    Wij genieten graag mee met jullie voorbereidingen en straks van jullie vakantie verhaal.
    Veel plezier met de voorbereidingen. Pa en Ma XXX