Check: de accommodaties zijn geboekt

7 februari 2020 - Hellevoetsluis, Nederland

Stap 1 bij de voorbereiding van een roadtrip is voor ons vooral lezen, lezen, lezen. Al lezend in blogs, boeken en brochures kwam er al heel snel een wensenlijstje uitrollen met bezienswaardigheden en plaatsen.

De bedoeling is dat we in 10 dagen het eiland rondrijden, startend en eindigend in Reykjavik. Daar blijven we de laatste twee dagen. Volgens mij rijdt 80% van de mensen die een roadtrip doet op IJsland, dezelfde route. Grootste pluspunt van deze route: er is maar één goed geasfalteerde weg rond het eiland. Weg 1. En deze route volgt van begin tot eind deze weg. Moeilijker hoef je het dus ook niet te maken, en je kan ook niet verdwalen als je die weg gewoon blijft volgen. Altijd handig. Dit is ook de enige weg op het eiland die, zo nodig, elke dag sneeuwvrij gehouden wordt. De overige wegen zijn of grindwegen of gewoon zandachtige paden, soms zelfs door rivieren heen, die sowieso minder begaanbaar zijn laat staan als het winterse omstandigheden zijn. Gelukkig hebben ze een handige site waar letterlijk alle (zij)wegen in de gaten gehouden worden en waar je via webcams ook nog beeld erbij hebt ook. Zie www.road.is.

Omdat slecht te voorspellen is wat voor weer we medio april hebben in IJsland (het is dan net een paar dagen lente!) besluiten we alleen accommodaties te zoeken die langs of in elk geval vlakbij weg 1 liggen. Dat lukt gelukkig! En liever geen hotels, maar accommodaties met een eigen keukentje zodat we aan het eind van de reis niet bankroet terugvliegen. Ook die tip lezen we vrijwel overal. We gaan zelf wel koken! Opvallend is trouwens dat veel accommodaties in IJsland een gedeelde badkamer hebben. We hebben overal gekozen voor een eigen badkamer. Iets duurder, maar ik wil toch liever niet ’s nachts een wildvreemde tegenkomen in de badkamer 😉.

Akureyri

Sowieso boeken we de accommodaties altijd pas nadat de vlucht geboekt is. Dat bleek ook nu weer de beste strategie, want door wat gedoe in de boekingsprocedure en blijkbaar hogere kosten op zondag 19 april schoven we de vertrekdatum tijdens het boeken nog op naar maandag 20 april. Zelfde vliegmaatschappij (Icelandair), zelfde tijden, maar het was wel meteen 300 euro goedkoper … en gelukkig: alle uitgezochte accommodaties waren ook beschikbaar en even duur als we de hele route een dag opschoven. Weer zo’n voordeel van het voorseizoen.

We zitten bij aankomst in een hotel met ontbijt; de overige dagen in huizen/kamers. Vrijwel elke dag verkassen we. Daarbij zitten we 2x op een paardenboerderij, 1x in een omgebouwde melkfabriek, en 1x in een houten chalet. Heerlijk divers en vaak in de middle of nowhere met weidse uitzichten waar je u tegen zegt. Eén huis heeft zelfs een heerlijke hottub buiten op het terras! Meteen de favoriet, dus daar blijven we 2 nachten.

Alle accommodaties boekten we vervolgens via Booking. Ideaal. Uiteraard wel vergeleken met websites als Trivago, Airbnb, maar Booking was altijd de goedkoopste of meest soepele met voorwaarden. De afgelopen jaren waren de boekingen in Engeland en Scandinavië via Booking ook steeds een succes. Overal zijn de bedden opgemaakt en krijgen we handdoeken. Ook wel fijn als dat netjes geregeld is en je niet elke dag opnieuw een bed staat op te maken of weer af te halen, of 10 dagen lang rondrijdt met nattige handdoeken. We hebben tenslotte ook gewoon vakantie.

Egilsstadir

P.s. Nog 73 dagen! Ja, ik ben maar meteen begonnen met aftellen 😉.

1. Marianne:
    13 maart 2020
    Mooie reis! We wensen jullie veel voorpret bij de voorbereidingen!!!