Blik op de weg

5 augustus 2014 - Windsor, Canada

En dan heb ik het natuurlijk niet over het televisieprogramma, maar een kleine impressie van het wegennet en het leuks wat zich daarop voortbeweegt.

Zowel personenauto's, campers en vrachtwagens rijden allemaal min of meer met gelijke snelheid lekker door. (ongeveer 10 km boven toegestaan, dus 60, 80, 90 of 110) waarbij opvalt dat men elkaar echt respecteert en ruimte gunt om in te halen of in te voegen. Ook houden ze netjes afstand, ongeacht de snelheid van de voorganger. Afslaand verkeer naar rechts hoeft bij verkeerslichten niet te wachten en mag wanneer het veilig is gewoon doorrijden. Uberhaupt zijn er weinig voertuigen op de weg. Het is heerlijk rustig rijden en het komt dan ook vaak voor dat je een tijd geen auto ziet.

Het valt op dat het stopbord in Canada perfect werkt. Alle voertuigen moeten bij een stopbord stoppen. Vervolgens mag het voertuig wat als eerste bij de kruising was, dan ook als eerste weer gaan rijden. Heel vreemd in het begin, maar het werkt echt. Veelal krijgen de grotere voertuigen dan nog voorrang ook om gemakkelijker de weg te kunnen vervolgen.

Dan het wegennet. Dat is heerlijk logisch en zonder Navigatiesysteem dan ook prima te doen. De staat van de wegen verschilt erg. Sommige stukken zijn prachtige 'racebanen' met mooie uitdagende kombochten, opgangen en afdalingen. Op andere stukken vraag je je af hoe vaak de camperverhuurder het servies al heeft vervangen, want zelfs met een gangetje van 20 km/uur rammelen de glazen de kast uit. De overgangen van type 'biljartlaken' naar 'patchwork en kuilen' zijn vrij abrupt. Houd je lekker scherp, maar verder ook prima te doen.

De snelwegen zijn het best te vergelijken met onze 80km wegen, maar dan iets breder. Net als in Scandinavië komt er bij elke stevige klim een baantje bij en kan het langzamere verkeer daar in eigen tempo naar boven worstelen. Dat werkt erg goed.

De autowegen kronkelen door het landschap en vormen soms icm de snelheid een uitdaging met de camper. Gelukkig staan er ruimschoots voor elke scherpere bocht of bij een opgang duidelijke borden waardoor je tijdig en rustig je snelheid  kan aanpassen. Heb je het systeem door, dan is ook dat prima te doen.

In de bebouwde kom gaat het er rustig aan toe en zijn de wegen ruim opgezet. Waar nodig wordt 50 gereden en anders gewoon 60. Verder vooral niet moeilijk doen en lekker pragmatisch. Goede regel is wel dat er bij schoolbus zones dubbele boetes gegeven worden voor te hard rijden.

Wij houden toch echt wel van het wagenpark hier. Lekker groot, lekkere grote motoren en heerlijk geluid. 4x4's en pick-ups zijn volop te zien. De prijzen zijn er dan ook naar. Een dikke pick-up voor omgerekend 16.000 euro is best te doen natuurlijk. Een gemiddelde 'brave' SUV is er al voor omgerekend 10.000 euro. Dat maakt het rijden een stuk leuker!

Die dikke pick-up heb je nodig als trekauto in het vakantieseizoen voor je sleurhutje. Dat is er dan natuurlijk niet één zoals wij die kennen, maar eentje van minstens een meter of 10-12 voorzien van alles wat je je maar kan wensen. Dan wil ik ook best een sleurhut. Helemaal als ik er op alle wegen ook gewoon lekker mee door kan brullen. Pick-upje trekt het allemaal wel. :-)

Tussen al dat geweld voel ik me in ons campertje best thuis. Ons Fordje brult er lekker op los en komt goed mee met het andere verkeer. Met een lengte van bijna 8 meter en 3,5 meter hoogte kijken ze dan niet om je heen, maar doe je dan toch écht niet mee met de échte campermannen. Complete bussen met als aanhanger een dikke SUV blijkt ook volledig ingeburgerd te zijn en zijn niet incidenteel waargenomen.

Aan al dat leuks zit natuurlijk ook een keerzijde. Die grote motoren lusten erg graag brandstof en aangezien de gemiddelde auto hier nog altijd op benzine rijdt en de gemiddelde literprijs van benzine CAD 1,34 (Eur 0,91) is, kan dat nog aardig oplopen. Desalniettemin voor onze vakantie nu leuk speelgoed!

Tot slot heb ik in het fotoalbum nog wat indrukken van wat grote jongens op de weg geplaatst. Mooi spul om te zien, maar qua uitrusting en comfort zou ik liever op een Europese vrachtwagen zitten.

Wij rijden voorlopig nog even verder.