Vrijdag 15 augustus - Halifax naar Newark naar Amsterdam

15 augustus 2014 - Halifax, Canada

Het eerste deel van onze terugreis is begonnen! En die begon nogal nat. Sinds gisteravond regent het in Halifax, en niet zo'n beetje ook. Wel fijn dat ze boven de kraan dicht gehouden hebben tot de dag van ons vertrek ;-).

Om 7 uur stonden we de bedden af te halen en de laatste spulletjes in de koffers te doen, inclusief de berg knuffels van de kinderen. Rond 8.30 uur reden we de camping af, nadat Marco in de zeikende regen nog de vuilwatertanks had geleegd. Die had geen douche meer nodig daarna.

Natuurlijk was er precies vandaag een blokkade op de route die wij wilden nemen naar het verhuurbedrijf; ca. 1 km ervoor. Omleidingen staan er hier helaas niet bij vermeld en heel veel alternatieve wegen heb je hier vaak niet, maar na kort puzzelen reden we alsnog richting Bedford. Het bleek een goede route, en maar een paar km om. Toen we uiteindelijk keurig de hekken weer binnen reden aan de Rocky Lake Road bij Fraserway zat mijn taak er als vakantienavigator weer op! Blijft leuk om zonder TomTom toch overal via de leukste en handigste routes te komen. Kaartlezen verleer je niet.

Het plenst de hele ochtend! Maar ach, we hebben de camper nu toch ingeleverd ;-)  Voor het kantoortje van Fraserway. Saying goodbye to the RV :-(

Sven was op dat moment weer wat in tranen, omdat het afscheid hem zoals elke vakantie zwaar valt. Hij maakte nog tig foto's ter herinnering en daarna kwam het taxibusje met de alleraardigste chauffeur ons weer ophalen om of af te zetten bij de vertrekhal op Halifax Airport. Een supervent, die zo belangstellend is naar ons leven in Nederland, vraagt wat je gedaan hebt, aangaf dat hij onze kinderen zo leuk vond, etc. De rit was eigenlijk te kort!

Dezelfde chauffeur als heen, en wederom een prachtig gesprek over van alles en nog wat

We gingen daarna vrij geruisloos en snel door douane en 'customs'. Het was erg rustig. Wel natuurlijk weer de nodige vingerafdrukken moeten zetten, fotootje gemaakt, etc. maar verder dit keer geen heel erg lang verhoorgesprek bij de Amerikaanse douane.

En nu? Nu is het 11.05 plaatselijke tijd (16.05 in NL) en wachten we rustig bij de gate. De beloofde Tim Hortons zit hier inderdaad, maar die is nu nog gesloten. Kennelijk wachten ze tot er genoeg passagiers zijn ... Zucht.

Op de luchthaven zit ie ook! Alleen is ie nu nog niet open vanwege het 'vroege' uur

Over vijf kwartier gaan we boarden en hebben we weer zo'n klein vliegtuig als hier naartoe. We landen rond 14 uur op Newark (uur tijdverschil met Canada) en vliegen vanaf daar om 18 uur (middernacht NL-tijd) weer door naar Schiphol. Gelukkig hebben ze ons een upgrade gegeven zodat we zogenoemde Comfort seats hebben, zodat we zelfs iets meer beenruimte hebben. Altijd welkom :-)

Tot later!

p.s. vijf minuten na mijn relaas over de gesloten Tim Hortons, opende hij en konden we alsnog op naar de koffie :-)

Update 15.30 uur (NY-tijd)

Zo, deel 2 zit er ook alweer op! We moesten door de stromende regen naar het vliegtuig lopen vanmiddag, maar hadden daarna een goede en rustige vlucht van Halifax naar Newark. We landden zelfs een kwartier eerder dan gepland. Gelukkig ook nog een blik kunnen werpen op New York! Blijft een geweldig gezicht. Zal zo proberen nog wat foto's daarvan te uploaden.

Zitten nu vlakbij gate 130 (!) van de C-terminal te wachten tot onze vlucht naar Amsterdam vertrekt. We hoefden onze bagage niet uit te checken en opnieuw in te checken, zoals ons van tevoren was verteld, dus dat scheelde weer. Over twee uur gaan we boarden en de tijd gaat redelijk snel. Net even wat gegeten als lunch en straks aan boord krijgen we een 'diner'. Zullen vast geen vijf gangen zijn ;-)

Welterusten voor jullie en tot aan de overkant!

1. Marianne:
    15 augustus 2014
    Goeie vlucht & tot snel!
    Liefs the Brownies
    Vanaf Vejers strand (regio Esbjerg)
  2. Tjits en Henk:
    15 augustus 2014
    Hi Aviateurs,
    Met 'stijgende' Interesse en bewondering volgen we jullie , geholpen door jullie mooi getinte belevenissen.

Het hele draaiboek kan zo worden vertaald in een boeiend reisverhaal in meerdere talen.Bovendien kan er door jullie een goede gedokumenteerde reisgids van worden uitgegeven met alle toeristische en technische informatie.

Als jullie na een korte pauze doorreizen naar het volgende reisland dan is er nog meer materiaal voor een prive-uitgeverij.....enne voor ons om te lezen ,dus !!!

Maarrrrr.. nu wensen we jullie een goeie reis terug naar hier,want we missen jullie best wel !!
    Lieve knuffels XXXX O-mam en O-pap