Woensdag 13 augustus - East Lake Ainslie naar Dartmouth

13 augustus 2014 - Halifax, Canada

Jaaaa, alweer een warm ochtendzonnetje! En omdat we dit keer een heus strandje achter de camper hebben, besloten we te ontbijten ... op het strand! Gewoon, omdat het kan. Brood smeren in de camper en alles mee naar het kiezelstrand. Kind kan de was doen (ja, die moesten we ook nog opruimen!).

Ontbijt in het zonnetje

Na het ontbijt speelden de kinderen nog met stokken en stenen rondom het water en zorgden wij ervoor dat alle spullen weer afgewassen en ingeladen werden. Wederom een lange rit voor de boeg, dus om 8.45 uur begonnen we aan het laatste deel van de reis. Op naar Halifax (officieel gezien valt de camping onder Dartmouth, maar die deelgemeente hoort sinds een jaar of 10 ook bij Halifax)!

We slingerden en hobbelden weer langs Lake Ainslie. Gelukkig bleef alles ditmaal in de kasten staan c.q. liggen. Uiteraard hadden we sowieso de nodige extra maatregelen getroffen na de serviesregen van maandag: klemmetjes van de deurtjes nog steviger aangedraaid (deurtjes kunnen nu amper meer open ;-)), borden in een onderste lade gezet, etc. Vlak voor vertrek controleren we als waardige steward(ess) nog even extra of alle bagageluiken wel goed gesloten zijn. Ons gebeurt zoiets natuurlijk niet nog een keer.

Afijn, we reden aardig door vandaag en haalden menig Canadees in (die rijden zelden de maximumsnelheid en anticiperen bovendien amper bij het inhalen). Viel ons op dat ook vrachtwagens nogal eens personenauto's inhaalden! Als camper waren we dus geen uitzondering hoor!

We reden via de dam bij Port Hastings het eiland Cape Breton weer af, vervolgden onze weg via Antigonish, New Glasgow en Truro. Uiteindelijk waren we drie uur verder en hadden we nog maar 75 km te rijden tot aan Halifax!! Mooi werk.

Sven (!) had ondertussen al tig keer gevraagd wanneer we nou weer naar Tim Hortons zouden gaan. Op heel Cape Breton zagen we er namelijk maar twee, en die zijn we voorbij gereden. Omdat veel vestigingen echter ook langs de snelweg zitten, vrijwel bij elk tankstation, had Sven al tig billboards gezien met de reclame van Tim Hortons erop. Hij is duidelijk aangestoken met het virus. We wilden hem dan ook vooral tevreden houden, dus reden we bij het eerstvolgende Tim Hortons-bord de weg af. Sven en Elise namen kort daarna dankbaar hun 'frozen lemonade' in ontvangst, wij zaten weer aan de French Vanilla en Cappuccino. Ditmaal was er een mooi houten terras buiten, met keurige metalen stoelen in de juiste Tim Hortons-kleuren. Dat smaakte extra goed: we zaten daar prinsheerlijk in de zon!! Ondertussen fijn mensen kijken. Bijvoorbeeld naar een camperbus met auto erachter, en hoe lastig parkeren dat is met zo'n gevaarte.

Rond 12.30 uur toch maar weer in de camper geklommen (met een doosje Timbits voor onderweg) voor het laatste reisdeel van vandaag. We gingen niet direct naar de camping, maar reden eerst nog een kwartier door naar Fisherman's Cove, aan de zuidkant van Dartmouth. Het is een klein vissersdorpje, met een leuke wandelroute over houten vlonders langs een kiezelstrand. Gezellig druk daar, met veel vissers. De kinderen bleven even staan kijken hoe ze elke keer hun hengel ver in de rivier probeerden te slingeren. Daarna nog bij de grappige souvenirwinkeltjes gekeken aan de rand van het dorpje. Veel snuisterijen, handwerk en wat Keltische souvenirs.

Hierna nog wat laatste boodschappen ingeslagen bij de Atlantic Superstore voor de komende anderhalve dag en toen de camping opgezocht. Shubie Campgrounds ligt aan het eind van een normale weg in een woonwijk, vlak voor Dartmouth. We twijfelden dus in eerste instantie of we wel goed waren gereden, omdat we niet echt in campinggebied reden. Maar, ons instinct had ons toch de goede richting gewezen: de camping was volgens een pompbediende, vlak om de hoek. En inderdaad: we hadden het weer gered :-).

Helaas dit keer geen zwembad, maar wel een geasfalteerde tennisbaan waar de kinderen na tien minuten al tennisvoetbal aan het doen waren! Hoe inventief kun je zijn...

We aten dit keer gemakkelijk: een enorme plaatpizza en wat salade. Toch maar binnen, want na de zonnige middag was de lucht weer dicht getrokken en stak de wind op. We besloten daarna nog even naar het strandje te lopen dat naast de camping ligt. Je komt na een minuut al uit bij het Lake Charles. Alweer water dus!

Omdat voor morgenavond wat regen wordt voorspeld, hebben we vanavond ons laatste hout opgebrand in de vuurkorf op onze plek. Natuurlijk verzamelden we ook allerlei andere papierrestanten om het nog wat extra hoog aan te wakkeren. Je bent pyromaan, of je bent het niet. Ook de marshmallows moesten nog op ...

Toen de kinderen daarna op bed lagen, zijn wij zachtjes vast begonnen met het verzamelen van de spullen en het uitruimen van de kastjes. Hoeven we daar minder aan te doen morgen. Morgenavond is het alleen nog een kwestie van alles netjes verdelen over de vier koffers en de camper van binnen nog een beetje oppoetsen. Dat moet geen probleem zijn!

Vooruitblik op donderdag 14 augustus: onze laatste volle dag in Canada (vrijdagmiddag vliegen we - met tussenstop in Newark - terug naar Nederland). We gaan met bus + ferry naar Halifax, dat aan de overkant ligt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl