Donderdag 14 augustus - Halifax

14 augustus 2014 - Halifax, Canada

En dan is het ineens al zover: de laatste vakantiedag breekt aan! Negen van de tien keer hebben we op die laatste dag slecht weer. Ik weet niet hoe we dat steeds voor elkaar krijgen, maar je kunt de klok erop gelijk zetten. Gelukkig (!) waren de weergoden ons vandaag wel gunstig gestemd. De voorspellingen waren: koud en wat regen. Maar, zoals wel vaker in Canada, de ochtend was wat bewolkt en killig, maar daarna veegde de lucht schoon en hadden we een wederom een heerlijke zomerse dag!

Al met al hebben we deze vakantie in totaal overdag slechts een paar uur regen gehad. Alleen wat buien op de kreeftenboot van Scott en die paar uur regen in Baddeck. Prima, al zeggen we het zelf!

Voor vandaag hadden we uitgevonden dat we gemakkelijk met de bus + ferry naar Halifax konden gaan. Dat leek ons ook handiger dan met de camper de stad in. Bovendien lag de parkeerplaats voor campers niet direct in het centrum, dus dan moet je alsnog lopen! We bleken een goede keuze te hebben gemaakt: de bushalte lag vlak naast de camping en vanaf daar reden we om 9.45 uur naar Dartmouth Bridge Terminal. We moesten wel even wennen aan de rijstijl van de buschauffeurs hier. Er lijken maar twee opties op de bus te zitten: plakgas rijden of remmen ... Het leek wel rally rijden, maar dan met een bus!! Elke bocht werd afgesneden en bij elk rood stoplicht werd vlak voor het afremmen nog even extra gas gegeven. Zo denderden we uiteindelijk door Dartmouth en kwamen we binnen een kwartier al aan op het busstation. Nog een grappig detail over de bussen hier: je kunt ook je fiets meenemen. Op zich is dan natuurlijk niet heel verrassend, maar wel de plek waar je je fiets laat! Voor op elke bus zit namelijk een fietsendrager. Die kan uitgeklapt worden naar voren, zodat er maximaal vier fietsen voor op de bus kunnen hangen ... Een maf gezicht.

Het busstation ligt amper vijf minuten lopen bij de ferry vandaan. Ideaal! En toen we bij de ferry aankwamen, bleek hij over tien minuten al te gaan. Was wel even leuk op de boot, ook al was het maar een tochtje van 5 minuten. Je had goed uitzicht op zowel Dartmouth als Halifax. Grappig genoeg lag er net een Holland America Line-schip aangemeerd in de haven, de Maasdam. We googelden later even en hij bleek een 8-daagse rondtocht te maken van Boston naar Montreal. Mooie route! In Halifax kwamen we dan ook meer Nederlanders tegen dan we de hele reis gezien hebben.

We kwamen aan precies midden in het toeristische gebied aan de haven, met veel kleine souvenirwinkeltjes en eettentjes. Gezellige sfeer. We slenterden over de houten vlonders (alweer :-)) langs het water en liepen daarna de heuvel op (pfff, was best een klim) naar de Town Clock en de Citadel. Daar vandaan klinkt elke dag om 12 uur een kanonschot, dat wordt gevolgd door wisseling van de wacht. We werden meteen door een beveiliger gemaand wat opzij te gaan staan, want je weet maar nooit met zo'n schot waar de lucht terecht komt ... We moesten er wel om lachen. Uiteindelijk stonden we precies goed en knalden onze trommelvliezen er bijna uit van het lawaai. De wisseling van de wacht was ook wel weer even leuk om te zien. Blijft een show met die mannen in vol ornaat die orders over en weer schreeuwen naar elkaar.

Daarna op ons gemakje weer naar beneden gelopen en bij de plaatselijke Tim Hortons gebruik gemaakt van de gratis WiFi om in te checken voor de vluchten van morgenmiddag en -avond. Dat ging prima, zeker als je er ook koffie bij drinkt en een donut bij eet ;-). Qua gezelligheid en schoonheid was dit trouwens wel de minste Tim Hortons die we (tot nu toe) bezocht hebben.

Sven wilde nog graag een knuffeleland kopen bij een van de winkeltjes langs de 'boulevard' en we namen daar vlakbij bij The Battered Fish nog een lekkere fish en chips. Onze etensvoorraad was namelijk zo goed als op, dus veel avondeten zou het niet worden! We genoten van de zon, het uitzicht op zeilschepen en luxe jachten en keken naar een project vanuit het maritiem museum waar een familie in drie dagen een houten boot maakte (en de boot vervolgens mee naar huis mocht nemen!). We hadden graag meegedaan! Sven kregen we daar ook bijna niet weg, die wilde alles volgen.

Het werd zo een gezellige laatste dag en rond een uur of 14.30 uur besloten we weer met de ferry terug te gaan naar Dartmouth. We moesten de koffers nog inpakken en de camper enigszins toonbaar maken (als dat al niet het geval was). De kinderen wilden bovendien nog spelen op de camping. Uiteindelijk natuurlijk weer een kamikazepilote achter het stuur van de bus ... Kennelijk hebben ze allemaal dezelfde snelheidstraining gevolgd 'Hoe kom ik zo snel mogelijk van bushalte A naar bushalte B'. Ze scheerde rakelings langs een afslaande auto en ook deze buschauffeur maalde niet op een stoeprandje of hobbel meer of minder. Verder niemand in de bus keek ervan op, dus kennelijk is dit echt normaal.

Eenmaal terug op de camping hebben we binnen een uur alles opgeruimd en in de koffers gedaan! Ging super en we hebben zelfs minder bagage dan op de heenreis. We houden ruimte over en de koffers zijn lichter. Dan doen we goed!

Het avondeten bestond uit alle restjes die we nog hadden (van worstjes tot tosti en tortillachips). Toetje: key lime pie en marshmallows ;-). Over combinaties valt vanavond niet te twisten.

Terwijl we aan het eten waren, kwam er prompt een nogal tam eekhoorntje op de gelukkig koude bbq zitten om een stukje appel op te eten. Hij of zij zat daar wel een minuut of vijf rustig te genieten en ons af en toe aan te kijken. We wilden hem graag mee naar huis nemen, maar ja, helaas mag dat niet.

Omdat we morgen voor een groot gedeelte de nacht overslaan ivm tijdverschil en nachtvlucht, lagen de kinderen rond 19.30 uur al in hun bed. Elise sliep binnen vijf minuten, dus die had het echt nodig!

De koffers zijn gereed, de kastjes weer leeg en alles is keurig schoon. We willen nog niet naar huis, maar we zijn er wel klaar voor. Nu nog even de laatste verhalen en foto's uploaden en dan doen wij ook het lichtje uit.

Vooruitblik op vrijdag 15 augustus: om 8.30 uur brengen we de camper terug (is hier 15 km vandaan), daarna worden we naar de luchthaven van Halifax gebracht. We vliegen om 12.48 uur (lokale tijd) naar Newark. Daarna vliegen we om 18 uur (plaatselijke tijd) door naar Amsterdam, waar we zaterdagochtend om 7.45 uur aan zullen komen.

p.s. omdat de internetverbinding op deze camping nogal traag is, krijgen we het niet voor elkaar de foto's in de tekst erbij te plakken. We zijn al blij als we uberhaupt foto's kunnen toevoegen aan het tabje Foto's! Onze excuses voor het ongemak ;-)

1. Rob:
    15 augustus 2014
    Goodmorning Canada,

Jammer dat het alweer voorbij is.
    Ik zal zeker sochtends de verhalen jullie belevenissen missen.

Wens jullie een goede en vooral veilige reis terug!!

Gr Rob