Zondag 3 augustus - Keji naar Digby Neck

3 augustus 2014 - Digby, Canada

Vannacht lichte regen, maar gelukkig was het vooral licht rustgevend getik op het dak van de camper. In de ochtend nog wat gemiezer, maar daarna weer droog met zelfs wat 'sunny spells'.

We reden om ca. 10 uur van de camping weg, met vandaag als bestemming Digby Neck, het schiereiland net na het dorpje Digby. Vanaf East Ferry hadden we aan het eind van de middag een whale cruise gereserveerd bij Pirates Cove Whales Cruises, alleen wisten we nog niet of die door kon gaan omdat wij vieren de enigen waren die voor dat tijdstip hadden gereserveerd... We hadden afgesproken in Digby even te bellen met de organisatie. Ze hadden het al voor ons geregeld: we konden om 13.30 uur mee met een andere boot, van Petite Passage. Zelfde boot, zelfde prijzen en volgens mij dezelfde familie. Hoe dan ook: we waren erg blij dat ze zelf al met een oplossing voor ons kwamen! Enige was dat we nu, met French Vanilla van Tim Hortons in de hand, ineens nog flink door moesten rijden om de boot te halen :-).
We reden over het schiereiland gelukkig op wat betere wegen dan vanaf Keji naar Digby! Op die weg hebben alle kopjes, het bestek en de andere spullen in de kastjes zo ongeveer alle hoeken gezien ... wat een getril door de gaten in de weg en de slecht gerepareerde stukken. Dat was aan de zuidkant van het eiland wel anders.

We kwamen uiteindelijk keurig op tijd aan in East Ferry en meldden ons bij het enige cafe annex souvenirwinkeltje annex walvisexcursiebureautje in het dorpje :-). Het was gelukt! We stonden keurig ingeboekt. We hebben vlak bij de veerpont naar Long Island gewacht tot ons blauwe bootje aanmeerde. Natuurlijk waren we niet de enigen op dit tijdstip. De boot zat gezellig vol, maar plek genoeg om te zitten.

Veerpontje vanaf East Ferry naar Tiverton op Digby Neck  Lange broeken en jacks aan voor de 3,5 uur durende Whale watch cruise  Het bootje van Petit Passage Whale Cruises. Spannend of we inderdaad walvissen gaan zien.

De 3,5 uur die volgden waren in een woord SUPER! In het begin twijfelden we nog of we uberhaupt walvissen zouden spotten, want het eerste uur was de zee strak, was er geen enkel dier te zien behalve zeemeeuwen, een paar zeehonden (Sven blij!) en een groepje springende Harbour Porpoises (soort bruinvis). Tot iedereen ineens een kant van het bootje opdook, want iemand had iets gezien in de verte. Camera's werden in gereedheid gebracht. En ja, daar waren ze. Twee bultruggen: een moeder en haar kind. Schijnt dat moederwalvissen hun kind rond mei/juni naar deze plek in de Bay of Fundy brengen om het hier bij te voeden en zo klaar te stomen voor de lange zeereis naar het verre zuiden in oktober. Ze waren schitterend. Schipper Harrell probeerde ook steeds zo dicht mogelijk te komen. Hieronder links de grote bek van de bultrug:

Wow! Echt machtig gezicht om zo'n Humpback Whale in het echt te zien.  Een moeder leert haar kind visvangen in de Bay of Fundy  Groot he papa?  Kids en een boot. Succes gegarandeerd.

Uiteindelijk een paar keer vlak achter de boot een vin omhoog en naast de boot eerst het krachtige spuiten van water en daarna twee koppen die boven water kwamen van zowel moeder als kind. Heel indrukwekkend en wat glijden die beesten gracieus en rustig weer het water in met die enorme staartvin! Alsof het schoonspringers zijn die geen waterdruppel te veel laten opspatten als ze het water induiken... Iedereen aan boord bleef met grote ogen kijken, staren en foto's schieten. Soms muisstil omdat iedereen in spanning afwachtte en luisterde waar ze weer boven zouden komen.

Een flinke bultrug komt vlak langs onze boot. Opmerkelijk hoe gracieus en rustig ze zwemmen  Indrukwekkend om de ademkracht te horen bij het bovenkomen van de bultrug  Elke staartvin is anders en heeft een uniek patroon.

Toen we helaas na twee uur weer terugvoeren naar de vaste land gaf een van de bultruggen ons nog een geweldig vaarwel: een paar honderd meter achter onze boot sprong hij met zijn volledige lijf recht uit het water, draaide om zijn as en plofte zijwaarts weer neer op het water ... Helaas was dat te ver uit zicht voor onze camera's om het vast te leggen, maar dat was toch wel een bizar gezicht: een 15 meter lange walvis die in zijn geheel vrijwel moeiteloos zo ver boven het water uitkomt. Wat een kracht! De hele terugtocht hebben we zitten nagenieten.

Terugkomst in het haventje bij East Lake. Op de achtergrond de uitgestrekte Bay of Fundy

Rond 17 uur kwamen we weer aan in East Ferry. We hoefden gelukkig niet meer ver te rijden naar onze camping. Na amper tien minuten rijden, draaiden we Whale Cove Campground al op. Een simpele camping boven op een heuvel, met uitzicht op een meer aan de ene kant en aan de andere kant kun je via een doorkijkje de Bay of Fundy zien. We staan op plek 27, met keurig gemaaid gras en heggetjes.
De kinderen waren we natuurlijk na 1 minuut al kwijt, die hadden de kleine speeltuin ontdekt met zowaar een voetbal!!

Camping voor vanavond.

Welterusten alvast!

Vooruitblik op maandag 4 augustus: we vervolgen onze route over de Evangeline Trail richting het oosten. Van Digby via Annapolis Royal naar (omgeving) Windsor of Truro.

1. Irene:
    4 augustus 2014
    Wat een schitterende vakantie, mooie verhalen en foto's hebben jullie zeg. Geniet ervan!