Dag 16 (23 juli) – Bunratty Castle & Folk Park 🏰

24 juli 2023 - Limerick, Ierland

En ... wat deden we uiteindelijk vandaag? We kozen ervoor om het inderdaad rustig te houden vandaag; wat uit te slapen, lekker laat aan te schuiven bij het - logistiek chaotische, maar smakelijke - ontbijtbuffet en vervolgens in de buurt te blijven. Om iedereen tevreden te houden, werd het een combi: kasteelbezoek In Bunratty en winkelen in Limerick. Iedereen blij. Zelfs de auto, want veel kilometers hebben we vandaag naar verhouding niet gereden 😅. In totaal staat de reisteller inmiddels al op ruim 2700 km namelijk 🫣.

het ontbijt @Castletroy

Bunratty Castle & Folk Park

Vanochtend naar dit kasteel annex openluchtmuseum in Bunratty. Elk Iers dorpje lijkt wel een kasteel – of de restanten ervan – te hebben, dan is werkelijk ongelooflijk. Zelfs naast ons ‘strandhuis’ stond de ruïne van een stenen toren. Een vechtlustig volkje ...

Waarom we juist naar dit kasteel gingen dan? Tja, goede vraag. Waarschijnlijk omdat deze er het meest compleet uitzag van de kastelen hier in de buurt en ook wel omdat de recensies goed waren. Tegenwoordig kun je vrijwel alles alvast checken op een site als Tripadvisor. Dat haalt natuurlijk deels de verrassing al weg, maar maakt soms het kiezen wel makkelijker. Bij dit kasteel is bovendien een paar hectare ingericht als openluchtmuseum over het leven in de 19e eeuw (en iets daarvoor), het heeft daarnaast ook nog een boerderij met allerlei dieren en een paar tearooms. Daarmee vonden we dit het meest divers, zodat de kinderen wellicht eens niet verzuchten: “ALWEER EEN KASTEEL?!”.

En, het bleek inderdaad best leuk en er klonk weinig tot geen gemopper! Het miezerde weliswaar wel af en toe, maar omdat het parkachtig is aangelegd, konden we van tijd tot tijd schuilen onder een van de dikke kastanjebomen langs de looproute. Of we doken tijdens harde miezer de ingerichte, oude huisjes in! Ook een goede strategie trouwens om twee pubers ook daadwerkelijk ergens naar binnen te krijgen 😉 (hint).

De oude boerderijInterieur van een oude boerderijEen vissershuisje, dat stookt op turfZelf het turf even aangevuld Mooi plekjeSnoepjes-overlegJonge highland cow (denk ik)Schaap wat volgens ons toch echt “Svèèèèèn” riepMuseumdorpje bij Bunratty castle

Zo kwamen we langs een oude koeienboerderij waar ze met turf stookten, een knalblauw vissershuis, een kerk (die uit het dorp Tipperary komt, en letterlijk steen voor steen is afgebouwd daar en hier weer steen voor steen is opgebouwd), en ten slotte een 19e eeuwse dorpsstraat met o.a. een dokterswoning, een snoepwinkel, een pub en een postkantoor – met een te lage deurpost voor Sven 🤕. Aan de andere kant van het park ligt vervolgens het Bunratty Castle. Dit is een vrij compact (en ook krap!) kasteel uit 1425, met drie verdiepingen en maar een paar slaapkamers, centraal in het midden een hele grote feestzaal met allerlei wandtapijten aan de muren en eikenhouten meubelen en verder vooral vele steile en smalle wenteltrappen naar de vier uitkijktorens. Dat leidde af en toe tot opstoppingen als er net een hele groep de torens in of uit wilde, want ja: wie heeft er nou voorraang? Opgaand of neergaand verkeer? De regels daarover verschillen per nationaliteit, leek het. Korte observatie: de Ieren lopen gewoon door ongeacht of er iemand hun tegemoetkomt, de Engelsen verontschuldigen zich uitgebreid en wachten totdat ze zeker weten dat er écht (echt) niemand meer aankomt en de Amerikanen vonden de trappen in veel gevallen te smal en te hoog, want de meesten bleven beneden of keerden halverwege weer om.

Bunratty CastleBlik vanaf de toren op het Ierse landschapDe grote zaal in Bunratty CastleGlas in lood kasteel BunrattyUitzicht vanaf Bunratty Castle

Crescent Limerick

Zo’n dagdeel kasteel was precies voldoende voor iedereen! Rond de middag gingen we terug naar Limerick, voor het shopgedeelte van de dag. We vonden een groot en modern, overdekt winkelcentrum vlak buiten het centrum van de stad. Het was er relatief rustig, zo bleek, want op dat moment speelde het Limerick Hurlingteam* de finale van de Ierse nationale hurlingcompetitie (ze wonnen van Kilkenny). Veel inwoners reden daarom rond met vlaggetjes en spandoeken aan hun auto’s en in alle winkels stond een tv aan.

Vandaag de finale van Limerick vs. Kilkenny (hurling)

We aten bij een gezellige American diner (Shake Dog, erg lekker én ze maken daar zowaar van die echte, authentieke milkshakes in ijzeren bekers) en gingen daarna terug naar het hotel voor een duik in het zwembad.

Shake dog 🍔

Het zwembad @Castletroy

Wat doen we op dag 17?

Morgen gaan we weer verkassen. We rijden in ca. 1,5 uur naar de stad Kilkenny. Omdat we ons nog een beetje willen onderdompelen in het Ierse leven, hebben we voor in de middag een heuze Hurling Experience geboekt! We gaan dus hurling leren, althans, wat basistechnieken proberen. In een pub krijgen we eerst instructies en de attributen mee, en daarna lopen we met z'n allen naar het stadion van het Kilkenny Hurling Team om daar met de andere deelnemers het veld op te gaan voor 1,5 uur hurlingles ... Dat belooft een hilarische middag te worden, vermoed ik ⚾️! We zullen ook Kilkenny zelf nog verkennen en daarna rijden we in een kleine 20 minuten naar onze laatste bestemming in Ierland, de stallen van de oude pastorie in Bagenalstown (Muine Bheag).

Route van Limerick > Bagenalstown

* Euh, hurling? Hurling is - naast rugby - zo’n beetje dé Ierse sport. In elk dorp zie je niet alleen een kasteel, maar ook een hurlingveld. Hoe herken je dan een hurlingveld, vraag je je misschien af. Het is hetzelfde als een voetbalveld, met als enige verschil dat bij het doel nog twee hele hoge palen staan (zoals bij rugby). Er staan ook zoals bij voetbal twee teams in het veld. Je kunt bij hurling punten scoren door een kleine bal (formaat hockeybal) in het doel óf door de hoge palen te schieten. Je kunt echter niet zomaar die bal door de palen schieten met je voeten, dat is te ver en te hoog. Elke speler heeft daarom een soort platte hockeystick in zijn hand, met aan het eind van die stick een kuiltje zoals bij een pollepel. Je kunt de bal gooien, op het veld stuiteren, etc. en er zo mee richting doel gaan of je kunt de bal tijdelijk op je stick in dat kuiltje leggen en er dan mee verder rennen. Wil je schieten? Dan gooi je de bal met je houten stick de lucht in en sla je hem keihard alsof je slagbal speelt. Oftewel: het lijkt alsof de Ieren diverse sporten simpelweg gehusseld hebben tot een nieuwe nationale sport. Rugby, voetbal, hockey, slagbal ... Al zappend kwamen we vorige week toevallig terecht bij de halve finale en het was echt leuk om te kijken en – zonder ook maar iets van het spel te weten - de spelregels te proberen te ontrafelen! Wil je weten hoe je hurling speelt? Zie het filmpje.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade