Dag 18 (25 juli) - Avondale Forest Park 🌳 en Wicklow

25 juli 2023 - Muine Bheag, Ierland

Vanochtend werden we vrij vroeg wakker. De zon scheen namelijk best fel door de dunne gordijnen heen: strakblauwe lucht! Nog wel wat fris vanochtend, maar hé, de zon schijnt. Opgetogen reden we na het ontbijt richting Avondale Forest Park, het park waar je op enige hoogte over een houten loopbrug tussen de bomen doorloopt naar een spiraalvormige uitkijktoren. Een perfect uitje met dit weer.

Avondale Forest Park

Het geheel beter in beeld

Meer dan 100 jaar geleden plantten ze op dit landgoed, rondom het Avondale House, 500 hectare aan bomen. Reden? In dit gebied - en eigenlijk in Ierland in het algemeen - was in de eeuw daarvoor enorm veel bos gekapt om plaats te maken voor landbouw en dat moest veranderen, vonden ze. Dus is tussen 1905 en 1913 in Avondale een bosbouwexperiment uitgevoerd onder leiding van een Schotse boswachter, A.C. Forbes. Er werden 99 (!) verschillende boomsoorten geplant in proefstukken langs de Great Ride om te zien welke het beste zouden groeien onder Ierse omstandigheden. En: het werd een succes. Sommige bomen zijn inmiddels meer dan 100 meter hoog en sinds 2022 staat er een houten/stalen uitkijktoren tussen de bomen, zodat het publiek er ook van kan genieten. Onderweg leer je van alles over (natuurlijk) de bomen, maar ook de vogels, insecten en vleermuizen in dit gebied.

Avondale houseOp hoogte wandelen door de boomtoppen over 1,5 km 99 verschillende soorten bomen, waarvan enkele hoger dan 100 meterEen doorkijkjeAvondale Forest Park Op naar de viewing tower

Het is prachtig om over de lange houten loopbrug te lopen en uit te komen onder aan de uitkijktoren, die in een spiraalvorm naar boven loopt. Je loopt in 10 rondjes 40 meter de hoogte in (geen steile klim!) en komt uiteindelijk boven de boomtoppen uit. Ik kan je inmiddels zeggen dat het gezegde “Hoge bomen vangen veel wind” klopt! Zodra we zelf boven de bomen uitstaken, voelde je namelijk de (koude) wind. Oftewel: bomen houden enorm veel tegen. Dat merk je dus pas als je niet meer onder ze, maar boven ze loopt.

Ja, het was best fris en winderig daarboven, maar we werden wel getrakteerd op prachtige vergezichten rondom, op een lappendeken in allerlei groen- en geeltinten en aan de horizon zag je de Wicklow Mountains. Reden genoeg voor veel foto’s:

Zicht vanaf onderIn 10 rondjes naar 40 meter hoogteDe damesZijn we er al bijna, grote smurf?We hebben het gehaald!Mooi uitzicht over WicklowWicklow mountains op de achtergrondPrachtig toch, dit uitzicht?

Ondertussen werd het steeds drukker op het bovenste plateau, ook doordat er veel mensen van bovenaf met een glijbaan naar beneden gingen, dus wandelden wij weer cirkelend naar beneden. Dit is zo veel leuker (en makkelijk) dan trappen lopen! Je loopt in totaal 1,5 km maar dat heb je eigenlijk niet in de gaten.

Wicklow

Een klein halfuur verder ligt Wicklow, aan het water van de Ierse Zee. Dat werd onze laatste bestemming van vandaag. We wilden nog even de zee zien, voordat we morgen op weg gaan naar Belfast en de boot nemen naar Schotland. Wicklow zelf stelt niet zo veel voor, maar rondom het stadje ligt een ruïne van Black Castle en zijn er diverse inhammen met kiezelstranden en uitzichtpunten vanaf hoog gelegen grasvelden (en enigszins hoge kliffen steil naar beneden). Best de moeite waard en door het goede weer, kon je ver kijken.

Travelhawk BeachEen vrij diepe kloof

Black Castle is een kasteelruïne midden op een rots boven de zee, aan de oostkant van de stad. Gebouwd in de 12e eeuw ter bescherming tegen diverse stammen. Het werd blijkbaar voortdurend aangevallen door plaatselijke stamhoofden en in 1301 slaagden die erin om het kasteel volledig te vernietigen. Wat overbleef, is dit:

Stukje overblijfsel van Black CastleBlack Castle, althans … wat ervan over isVerdediging bij Black Castle (heeft zo te zien niet echt geholpen)

We deden daarna boodschappen in het stadje en reden in 1,5 uur - via de snelweg - terug naar Muine Bheag voor onze laatste avond hier. Nog even buiten gezeten om de blog van gisteren en vandaag te schrijven, daarna langzaamaan onze spullen uitgezocht (voor de komende nachten in Schotland en daarna aan boord van de DFDS) en gereorganiseerd zodat alles weer in de auto past ;-).

Ergens onderweg, zo zien veel weggetjes eruitEen boog van bomen 🌳, ook dit zie je vaak onderweg De bloggert aan het werk in de tuin van the Old Rectory

Wat doen we op dag 19?

Morgen start onze reis terug naar huis. We rijden van hier naar Belfast (ca. 3,5 uur), stappen daar om 15:30 uur op de Stena Line-ferry naar Cairnryan (Schotland) en overnachten in Torrs Warren Countryhouse in Stoneykirk.

Route Muine Bheag > Cairnryan