Dag 20 (27 juli) - Stoneykirk 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿 > Newcastle-upon-Tyne 🇬🇧

27 juli 2023 - Newcastle Upon Tyne, Verenigd Koninkrijk

Daar is ie dan … onze laatste (reis)dag van de vakantie! En jawel, traditiegetrouw is het waardeloos weer op onze laatste dag 🌧️. Weinig is voorspelbaar, maar dat wel.

Torrs Warren Country House

Om 7:15 uur gaat onze wekker, maar we zijn eigenlijk al eerder wakker. Het bed was wat smal (en het heette ‘kingsize’ 🤭) en het dekbed was juist weer veeel te groot, dus we zaten voortdurend in de knoop met beddengoed, armen of benen. De kinderen hadden een nog smaller bed dus die hadden het idee dat ze helemaal niet hadden geslapen.

Het ontbijt wordt geserveerd in een aparte eetserre aan de zijkant van het countryhouse. We zijn zelfs niet de enigen als we netjes volgens schema om 7:45 uur aan het voor ons gereserveerde tafeltje neerploffen. Ook nu kunnen we vanaf de menukaart ons ontbijt uitkiezen. Er is niet heel veel keus en het spreekt allemaal weinig tot de verbeelding (in vergelijking met Leanna’s Lodge!) met diverse traditioneel Schotse ontbijtsoorten, dus ik ga voor het vegetarische ontbijt (traditioneel dus met ei, toast, champignons, bonen, tomaat, en een vegetarisch worstje), de rest gaat voor scrambled eggs on toast.

We zorgen dat alles netjes ingepakt zit voor de terugreis naar NL en hebben een boottasje met pyjama’s, tandenborstels, drinken enzo apart gezet. Scheelt weer chaos en uitzoeken als we straks op de boot zijn.

Route

Route Stoneykirk > Newcastle-upon-Tyne

We rijden vrijwel de hele route over de A75 (geen snelweg) Schotland door en bij Carlisle Engeland binnen. Onderweg: miezer, regen en nog meer miezer. Eerste stuk is mooie Schotse natuur met een weidse rivierdelta die nu droog staat en vele tinten groen heuvellandschap met overal schapen en prachtige, stevige Galloway(?)-runderen. Sven: “Dit is Teletubbieland!” Langzaam verandert het landschap en wordt het vlakker richting Engelse ‘grens’. Onderweg niet heel druk maar wel veel vrachtverkeer of ander langzaam verkeer voor ons. Het is geen lekker weer, dus we rijden in één ruk door naar Newcastle. Bij de M&S doen we daar nog even fijn boodschappen voor eten aan boord en bij Five Guys haalt Elise nog een gemixte milkshake.

DFDS

Hèhè, we mogen erop!

De douaneprocedure en het daadwerkelijk de boot oprijden duurt hier in Newcastle ook wel eventjes. Het vlot bij de douane wel, al wordt elke auto wel apart genomen en gescreend. Lang leve Brexit … Voor ons gaan daarna twee enorme gevaartes met een soort boorinstallatie op de trailer aan boord. Dat was even manoeuvreren en dus leuk om te volgen of het past en of de bocht richting boot wel gemaakt kon worden.
Uiteindelijk is het gelukt en staan we nu boven op het schip bij de reling toe te kijken hoe de laatste vrachtwagens en personenauto’s aan boord gaan. Om 17 uur gaan we varen, dus ik wens onszelf alvast een behouden en golfloze vaart 😂.

Op het laatste moment moest er nog een busje de boot op geduwd worden … die had accuproblemen. Er is genoeg te volgen als je boven staat 🤭.

KiKa en Beertje zijn blij met het raamAltijd leuk om te kijken of alles past

Dat wordt duwen ...

Wat doen we op dag 21?

De komende 16 uur zitten/liggen we aan boord. Morgenochtend schuiven we aan bij het ontbijtbuffet en mogen we om 9:45 uur van boord in IJmuiden. Daarna … huiswaarts en ons hondje weer ophalen 🐕!

1. Andre:
    28 juli 2023