Dag 19 (26 juli) - Muine Bheag 🇮🇪 > Stoneykirk 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿

26 juli 2023 - Stoneykirk, Verenigd Koninkrijk

Een kletsnatte (reis)dag vandaag! En we kunnen daarmee concluderen dat we dus enorm hebben geboft de afgelopen dagen én weken met het weer … Het weer heeft onze reisplannen amper tot niet in de weg gezeten en dat hadden we niet verwacht. Ja, behalve bij de Cliffs of Moher. Dat was de enige echte tegenvaller.

Zeikende regen, maar heerlijk rustig op de weg

Vandaag is dus een volledig grijze druilerige dag, maar dat maakt in dit geval niet uit want we zijn toch alleen maar aan het reizen vandaag! Na een kort staand ontbijt en een lange zoektocht naar Elises AirPods (niet gevonden so far), stappen we in een volgepakte auto, terug naar Northern-Ireland (UK), naar de haven van Belfast voor de boot naar Schotland. Onderweg is het rustig - behalve op het stuk rondom Dublin en Belfast - dus de reis vlot goed! Na 3 uur rijden komen we daardoor al aan bij het bekende shopping centre net buiten Belfast: bij de Tim Hortons voor koffie en de Marks & Spencer’s voor iets te eten voor onderweg 😇. Daar waren we wel even aan toe.

We waren weer in Belfast en morgen in Newcastle zit ook een Tim Hortons ;-)⬆️ Misschien wel ja, want in Newcastle zit ook een Tim Hortons!

Stena Line > Cairnryan

Vanaf 14:15 uur staan we in de rij voor de Stena Superfast VIII naar Cairnryan aan de ‘overkant’, aan de Schotse kant. Wachten is niet ons allersterkste punt, dus de drie kwartier daarna voelt alsof we aardig wortel staan te schieten. Het is ook harder gaan regenen, dus naar buiten gaan om even rond te lopen is geen fijn alternatief. We doden de tijd met spelletjes doen op de telefoon en nemen alvast de inmiddels beroemde lijstjes door (welke accommodatie vond je het leukst, wat was het leukste wat we gedaan hebben, waar hebben we het lekkerst gegeten? Etc. En ja: de uitslag volgt nog hoor!). Om 15:10 rijden we uiteindelijk de boot op en - omdat we vrijwel vooraan stonden - hebben wij de eer om werkelijk helemaal onder in het schip te mogen staan, te bereiken via zo’n afsluitbaar brugdeel. Het was nogal een gemanoeuvreer met de weinige auto’s die daar überhaupt konden staan, maar ach, we stonden na diverse aanwijzingen en zochten vervolgens een goede zitplek uit voor de komende paar uur. Er is aan boord vrij weinig te zien of te doen, maar zitgedeeltes waren er gelukkig genoeg! We scoorden draaistoelen met een tafel.

We vertrekken!Haven van Belfast met Titanic dok en museum in de verteDag dag, Noord-Ierland

Bij de naam “Superfast VIII” dacht ik in eerste instantie aan een nieuw soort Nimbus 2000 (de bezem waarop Harry Potter zwerkbal speelt) en niet aan een schip. Waarom ie nou juist deze naam draagt, is me bovendien een raadsel want hij ging niet echt snel en al helemaal niet súpersnel. Belfast ligt van heel Ierland vrijwel het dichtst bij Schotland. Zoals ik eerder schreef, kun je bij goed en helder weer Schotland zien liggen vanaf Noord-Ierland.

De overtocht duurde in totaal bijna 2,5 uur en we reden in plensregen de boot af in Cairnryan. Jammer, want volgens mij is het best een mooie omgeving hier aan de baai, met een aantal heuvels rondom. Wie weet, zien we er morgen wat van als we doorrijden naar het oosten.

(Schot)Land in zicht!

⬆️ Goed kijken: er staat een vuurtoren

Torrs Warren Countryhouse

Nadat we nog snel vlak voor sluitingstijd de plaatselijke Lidl hebben geplunderd voor een avondetenbuffetje rijden we in 25 minuten naar onze stek in het kleine plaatsje (mét kerk) Stoneykirk; ditmaal een countryhouse. Ik zou het eerder omschrijven als een grote B&B met een wat stoffig amigo. We hebben hier twee kamers geboekt, dus de kinderen zijn eindelijk van ons verlost. De receptioniste meldde ons dat we - omdat we de laatste gasten bleken te zijn die arriveerden - helaas niet meer de tijd van ons ontbijt konden kiezen. We werden dus vriendelijk verzocht om morgenochtend om 7:45 uur (!) al aan het ontbijt te verschijnen. Als Elises ogen konden vuren, dan hadden ze dat op dat moment zeker gedaan 😅. We gaan zien wie er morgen daadwerkelijk op tijd is. We waren overigens nog maar 10 minuten in onze kamer toen Sven al binnenviel met de quote van de dag: “Onze badkamer is zó klein dat de wastafel boven de wc zit. Wel handig ... want dan kun je met je hoofd achterover in de wastafel je haar wassen terwijl je zit te poepen!” Dat brein 🤣 !

Ons verblijf voor vannacht Torrs Warren Country HouseVanaf de parkeerplaatsOnze kamer @TorrsWarrenCountryHouseOns bij elkaar gescharrelde avondetenbuffet

Wat doen we op dag 20?

Morgen dus heeel vroeg op 🫣! We rekenen op z'n minst op een topontbijt en daarna steken we in een vrijwel rechte lijn Schotland door van west naar oost, naar Newcastle-upon-Tyne. Geen idee of/waar we nog tijd hebben voor een tussenstop ergens; we gaan zien of het verkeer meewerkt. We zullen in elk geval om 17 uur met de DFDS vertrekken voor een tocht van 16 uur naar IJmuiden. Voorspellingen zijn gelukkig goed qua weer (met ook een - waarschijnlijk - rustige zee).

Route Stoneykirk > Newcastle-upon-Tyne