Dag 15 (22 juli) - Keshcarrigan > Galway > Cliffs of Moher > Limerick

23 juli 2023 - Limerick, Ierland

Om 9:30 uur schoven we weer aan in de pub, maar nu voor een à la carte-ontbijt: we konden zelf van de kaart bestellen wat we wilden. Hier werden we goed wakker van (we hadden niet allemaal even goed geslapen, door de warme dekbedden, luxe probleem!). De andere kozen een ‘pancake stack’ (een stapel American pancakes) met bacon, fruit en aardbeienyoghurt en ik ging voor de Breakfast Omelette met tomaten, worstjes, champignons en kaas erin. Top ontbijt en zo veel dat we niet meer hoeven te lunchen vanmiddag.

Leanna’s Lodge boven Tailor McKeon’s PubOnze overburen

Ons à la carte-ontbijt 👍🏻

Ook vandaag weer een berg kilometers voor de boeg, maar wel met onderweg na elke 2 uur een tussenstop. We hobbelden weer over de weg de uren daarna, op weg naar Galway. Je moet hier niet met een bekertje water ofzo in de auto gaan zitten, want dat zou binnen 5 minuten leeggeschud zijn door de weg met vele heuveltjes waardoor je bijna gelanceerd wordt 🤣. Ik probeerde tijdens de rit ook de blog van gisteren te schrijven op m’n mobiel. Die vloog tot 2x toe bijna de lucht in …

Er waren onderweg trouwens veel begrafenissen in de kleine dorpjes die we passeerden. Hoe we dat wisten? Er stonden op diverse plekken tijdelijke verkeersborden langs de weg om een begrafenis aan te kondingen: ‘Funeral ahead. Slow’. Ik dacht eerst nog dat ik het verkeerd las, maar het was echt zo. Mooi en respectvol eigenlijk wel.

Galway

Zaterdag vandaag, dus het was best druk onderweg en vooral om de stad binnen te komen. We hadden zelfs moeite om een parkeerplek te vinden. Eenmaal in de binnenstad ontdekten we dat er een kunstfestival gaande was en er een paar uur later een of andere drakenparade door de binnenstad zou trekken. Aha, dat verklaarde de drukte! De stad was afgeladen vol en iedereen sjokte achter elkaar aan door de smalle winkelstraatjes. Een leuke stad en ook erg levendig (door de vrolijk geverfde panden en de vele jongeren/studenten hier!), maar we komen algauw tot de conclusie dat het vandaag té vol is hier.

Ook hier in Galway veel straatmuzikanten/-artiestenLove Galway 🥰Een van de leuke pandjes in GalwayVolgens mij het meest gefotografeerde pand in Galway

We besluiten onze route te vervolgen, naar de Cliffs of Moher. Naarmate we dichterbij komen en we het nabijgelegen stadje Doolin naderen, rijden we ineens dichte mist binnen. Hm. In Ierland te verwachten, maar dat wordt wel lastig als je kliffen wilt zien … Grmpf! De man bij de ingang van de Cliffs of Moher vraagt ons dan ook vriendelijk of we echt zeker weten dat we ernaartoe willen, want de kliffen zijn door de mist vandaag niet te zien. We zijn echter alleen vandaag hier in de buurt en we hadden al kaartjes gekocht, dus we wagen het er toch op. We bekijken kort het bezoekerscentrum waar je het een en ander aan (geologische) historie over Ierland leert en je kunt poseren voor een green screen, zodat het lijkt alsof je op de rand van de kliffen staat. We besluiten daar een foto van te maken, aangezien we vast en zeker geen goede foto’s krijgen bij de kliffen zelf.

Foto vanaf de ‘cliff’ voor een green screen

Eenmaal weer buiten ziet het er inderdaad enorm troosteloos uit. Het is grijs, het is mistig en we zien niets wat op een groene klif moet lijken. We kijken simpelweg naar een grasland met een rare, grijze achtergrond. We lopen de wandelroute van 800 meter meer voor de vorm en omdat het zonde lijkt om nu al terug naar de parkeerplaats te gaan. Dit is wat we zien:

Ja, daarachter zijn écht de kliffen ... 🌫️ IMG_7071

Weinig zicht 👀

OBrien's Tower

En zo zou het moeten zijn:

Tja, en zo zien de Cliffs of Moher eruit bij mooi weer 😉

En dan ineens, als we tien minuten hebben staan turen in het 'grote niets', doemt er links ineens een klif op. De enige bezoekers die nog overgebleven zijn, zie je allemaal zich verzamelen rond dit punt. Er zit een gat in de mist, waardoor we korte tijd toch de kliffen kunnen zien! Ze zijn dichterbij en bovendien steiler dan verwacht! Doordat er flarden mist omheen hangen, geeft het een extra mystieke sfeer. Je verwacht bijna dat er zo een of andere Keltische god opdoemt uit zee …

We wachten geduldig tot er ook aan de andere kant van de klif een gat ontstaat, zodat we de ’stack’ kunnen zien; de hoge rots die los in zee staat. Gaaf, want we zien hem eventjes in de verte! Tip: we hebben ook nog filmpje gemaakt hier 🎦!

Jaaaa ... ineens is er een gat in de mist en zien we de kliffen!De andere kant op breekt ook de mist even open Mystiek!

Daardoor trekt de lucht compleet dicht en begint het bovendien hard te regenen. We gaan terug naar de parkeerplaats en rijden drijfnat naar ons hotel aan de rand van de vrij grote stad Limerick. Hier blijven we de komende twee nachten. Ook hier een ruime (familie)kamer, in een apart gedeelte naast het hotel. Onze kamer heeft ook een keuken + extra zitje. Leek ons wel handig! Kunnen we zelfs koken als we dat willen.

Onze 'premier suite'We hebben een suite geboekt mét keuken, wel zo handig 😉Een bad 🛀🏻🥰

De rest van de avond ontspannen we op de kamer en bekijken we wat we de komende dagen gaan doen.

Wat doen we op dag 16?

Morgen is nog een klein vraagteken. Het wordt - net als vandaag - namelijk regenachtig in de wijde omtrek. Dus, ons idee om naar het schiereiland bij Dingle te rijden (2 uur verderop, aan de kust) valt daarmee waarschijnlijk in het water. Grote kans dat we ook daar amper wat zullen zien van de - vast schitterende - kustlijn. Bovendien heeft niet iedereen zin om weer een dag ruim 4 uur in de auto te zitten. Alternatief is om in de buurt te blijven, Limerick te verkennen en bijvoorbeeld het Bunratty Castle. Afijn, we gaan er maar eens een fijn nachtje over slapen 😄!