Dag 6 (13 juli) – Sporten, rondje langs de kust én vuurwerk

14 juli 2023 - Saint-Aubin-des-Préaux, Frankrijk

Rustdag! Uitslapen! Niet dat we laat wakker werden hoor 🫣, maar we bleven gewoon wat langer liggen. De dag startte zoals vele ochtenden hier starten: volledig bewolkt, fris en met windkracht 4. Na het ontbijt klaart het dan steevast op en is het meteen warm. Zo ook vandaag! Het werd weer een fraaie dag met ca. 23 graden en een fijne windje.

Sven wilde graag weer tafeltennissen, dus vooruit. Helaas – voor hem – won ik dit keer wel. Elise sloeg zich een ongeluk, want het fijne windje blies het balletjes steeds heen en weer over de tafel. Aan het begin van de middag stond het zwembad weer even op het menu. Een ideale tijd om te gaan zwemmen, zo bleek, want alle jonge kinderen doen dan heerlijk hun middagdutje. Het zwembad en de glijbanen waren dus vrijwel verlaten. Terwijl ik de foto's maakte en eindelijk (!) wat ging lezen, zorgden de andere drie voor vloedgolf na vloedgolf bij elke glijbaan die er was ...

Sven (maar voornamelijk vloedgolf) 🌊🌊 Het leven is zwaar 😅

Om 16 uur stonden we met natte haren alweer op de tennisbaan voor een potje professioneel geknutsel met ballen en rackets. Nee, even zonder gekheid: je merkt dat we steeds beter ingespeeld raken want de ballen gaan naar verhouding vaker óver het net dan erin en de ballen vallen ook vaker gewoon keurig binnen de lijnen.

In de avond wilden we er nog wel even op uit. We besloten te eten bij de Buffalo Grill in Avranches (een halfuurtje zuidwaarts) en vanaf daar richting de kust te rijden en daarna weer noordwaarts. Sven nam de navigatie op zich, want dat was vele malen sneller en beter dan de navigatie-app die ons steeds terug wilde hebben naar de centrale weg. En dus werd het weer een melige bende in de auto. Mooie route trouwens, deed ons denken aan Zuid-Engeland met hoge graswallen tussen de diverse weilanden in en veel kastanjes/eiken langs de route. Al slalommend en de commando’s van Sven opvolgend reden we richting de Baai van St. Michel en zagen we in de verte Le Mont liggen, mooi in het avondlicht. Helaas minder geschikt voor de foto’s, want tegenlicht.

Brownie-toetje @BuffaloGrill

Volgende stop was La Vallée de Lude: een supergroene vallei waar het riviertje de Lude doorheen stroomt. Het was meer een kabbelend stroompje, maar mooi was de wandelroute wel. Een en al bomen, varens, kleine bloemetjes en vogels. In ongeveer 800 meter loop je vanaf de parkeerplaats tot aan het keienstrand, dus dat was prima te doen voor ons als stel geiten. En natuurlijk kwamen we weer niemand tegen, dus volop natuurgeluiden te horen. Elise vermaakte zich met foto’s nemen van de stenen en Sven klom natuurlijk de rotsen op, op weg naar een nieuw avontuur.

Uitleg wandelroute Leuk paadje

La Vallée du Lude

❤️Lion King is er niets bij ... 🦁 We zijn er bijna 🚶🏼🚶‍♂️🚶‍♂️🚶🏼

Eenmaal weer terug op de camping hadden we nog net tijd om ons om te kleden. Laatste bestemming was namelijk St. Pair sur Mer voor het vuurwerk om 23:15 uur! Bij de receptie vertelden ze ons de beste parkeerplek en waar het vuurwerk werd afgestoken (vanaf het strand). We parkeerden net buiten het stadje, waarna we de meute wandelende mensen volgden door het dorp en richting strand. Helaas konden we niet op het strand daar, maar vonden we nog wel twee lege plekjes op een hoge muur. Bleek een topplek, want het vuurwerk werd letterlijk voor onze neuzen afgestoken en we konden vanaf hier bovendien over de mensenmassa heen kijken. Alles was vanaf deze hoogte prima te volgen.

Het vuurwerk kwam enigszins traag op gang, maar het is wel hoe dan ook vele malen mooier dan we in Nederland kennen. En na 5 minuten ging het los. Je blijft glimlachen als je ernaar kijkt, althans, ik. Met veel kracht en doffe dreunen werd al het moois de lucht in geschoten. Ik heb alles gefilmd met de fotocamera; 12 minuten lang, maar dat is wat lang om hier te posten 🤭.

Veel mensen bij het vuurwerk 🎇

Twaalf minuten vuurwerk met een grande finaleOpbouw naar finaleWij zitten goed, op een muurtje 😃😃👏🏻👏🏻🎇!

Wat doen we op dag 7?

Tja. Ken je die mop? Van die mensen die een retourtje naar Jersey hadden geboekt? Die ook juist grotendeels deze omgeving hadden gekozen, zodat ze gemakkelijk een dag naar Jersey op en neer konden vanaf Granville? Nou, die boot ... die gaat dus niet 😭😭! Vanmiddag werden we gebeld dat onze boottocht gecanceld is voor morgen, vanwege het slechte weer op zee en de verwachte harde wind (tot windkracht 7)! Verstandig natuurlijk, maar balen doen we wel. Dit was de enige retourtocht naar Jersey deze week in de wijde omgeving – vanwege het getij – en dus helaas ook onze enige mogelijkheid om naar Jersey te gaan. We hadden ons enorm verheugd op rondfietsen over dat Engelse eiland, de sfeer proeven (en de gin ... hips), en de Jersey War Tunnels bezoeken. Met de kinderen besproken wat we dan gaan doen op onze laatste dag hier. Het wordt zowaar de dierentuin (Zoo de Champrépus)! En verder gaan we op ons gemak onze spullen inpakken en het huisje alvast weer aan kant maken. Zaterdagochtend om 9:30 uur moeten we er al uit én moet het huisje schoongemaakt zijn 😅. En tennissen, misschien??

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl