Dag 2 (9 juli) – Sportief dagje 🎾🏊🏻‍♀️🛝🏓

9 juli 2023 - Saint-Aubin-des-Préaux, Frankrijk

Als je weleens in Frankrijk bent geweest, dan volgt hier een vast wel herkenbare situatie ... Beeld je in: Sven ligt vanochtend op z’n bed wat te chillen en brult ineens “Jemig mam (hij zegt nooit ‘jemig’. Dit is een gekuiste versie van het échte woord dat hij riep. We houden het netjes in de blog 😇)!! Moet je nu echt IN het huisje zo’n vieze scheet laten???” Nee, natuurlijk niet. Had ik ook helemaal niet gedaan. Het enige wat ik wél had gedaan, was nietsvermoedend de koelkast opendoen van waaruit meteen een best wel flinke camembertdamp ontsnapte van de camembert die Elise gisteren had uitgekozen! Tja. Ik zeg niks meer.

Rondje Jullouville – St. Pair sur mer  Granville

Zoals voorspeld was het vanochtend nogal wisselvallig. Totaal niet koud ofzo, maar wel elk kwartier een miezer- of regenbui op ons platte dak. Kennelijk had het afgelopen nacht ook al flink geregend, maar daar sliep ik fijn doorheen 💤.

Tijdens het ontbijt maar even in de groep gegooid of/wat iedereen wilde doen vandaag. Tennis werd drie keer genoemd, dat zal niemand verbazen. Maar al pratende schoot ons ook ineens te binnen dat de winkels in Frankrijk zondags vaak gesloten zijn. Hm, totaal vergeten. We vonden nog een paar kleine supermarkten die open waren, maar tot 13 uur. Dus was ‘het plan’ snel gemaakt: we gingen naar het kustplaatsje Jullouville voor de Super U city (een mini-supermarkt). Dat hadden meer mensen bedacht, zo bleek, want elk gangpad in dat buurtwinkeltje stond vol met vooral Fransen die nog even hun zondagmaaltje bij elkaar scharrelden. En boodschappen doen op zondag is hier kennelijk een gezinsactiviteit, want er liepen hele gezinnen de winkel op en neer 😅. Een paar winkels verderop kwamen we in een soort winkel van Sinkel, met van alles en nog wat. Elise deed een hoedentest, ving een 'kwal' met een schepnet en Sven testte een frisbee uit midden in de winkel. We verlieten maar snel melig de winkel.

Kleurt goed 🌈Even de frisbee uitproberenIk heb een kwal gevangen!

Jullouville telt – zoals veel van dit soort kustdorpjes – één centrale weg erdoorheen, met dan steeds een smal zijweggetje richting het strand. Natuurlijk namen we daar ook een kijkje! Het strand was vrijwel leeg, want soms wat nat en best fris in de wind. Er liep slechts 1 man. Een oude man in een zwembroek, die net de zee uit gestrompeld kwam en met licht gebogen rug langzaam terugliep naar zijn hoopje kleren bij de strandopgang. Schatting? Jaar of 90 op z’n minst. Hij liep zó op de automatische piloot dat het overkwam alsof het zijn dagelijkse ritueel was. Zou het? Dan heeft het hem in elk geval veel levensjaren gegeven! Een kwartier later haalden we hem in toen hij door het stadje slenterde, op weg naar huis. Met één hand leunend op zijn stok en met in zijn andere hand het zakje natte kleren. Mooi beeld. Dus foto van gemaakt.

Dé winkelstraat van Jullouville De plaatselijke bloemenwinkel 🌸Oud mannetje had net gezwommenHet oude mannetje op weg naar huisEven checken

We vervolgden de route pal langs de kust richting het dorpje St. Pair sur mer en daarna door Granville. Leuke stad lijkt ons dat, dus we komen hier vast later in de week nog wel. Nu niet, want zoals gezegd waren vrijwel alle winkels inmiddels dicht. Terug naar de camping dus!

Tennis, zwemmen en pingpong

Maar, de lazy sunday die we gisteren voor ogen hadden, werd al met al minder lazy dan gedacht! Om 15 uur was het namelijk al langere tijd droog en lichter bewolkt en eigenlijk hadden we wel weer zin in een potje tennis ... dus daar gingen we weer! Dit keer mét de drone onder de arm en ook Marco pakte het racket op. Dit keer werden er wel aces geslagen, waren er spannende rally's én zijn alle ballen netjes weer verzameld. (Helaas kunnen we nog geen filmpjes posten, want de wifi is hier zo dramatisch slecht dat zelfs het posten van foto’s al een uur in beslag neemt. Die filmpjes komen dus nog wel een keer.) Bij tennissen bleef het trouwens niet alleen vandaag! Nee joh, we hadden de smaak te pakken. Er werd ook gezwommen (en vooral van glijbanen geroetsjt) en vanavond getafeltennist (Sven versloeg me 4x). Waren we ineens sportief bezig.

Zelfs van buiten de lijnen haalt ze de ballen 💪🏻Tja, daar ging ik - bijna biddend zo lijkt het - van de glijbaan (glijbaanangst)Tweepersoonsband = vloedgolf 🌊🌊In het zwembadTafeltennissen met deze is ❤️

We eindigen deze dag met nóg een quote van Sven. Gewoon omdat het kan en omdat Elise dit keer vroeg of ik hem hier wilde plaatsen 🤣. Die jongen strooit namelijk de hele dag door met uitspraken die je echt niet ziet aankomen. Oké, komt ‘ie: “Pap, hoe krijg je dát nou voor elkaar? Het stinkt op de wc echt naar nacho chips!”

Wat doen we op dag 3?

Morgen gaan we naar St. Malo, de mooie ommuurde stad aan de Bretonse kust, op iets meer dan een uur rijden van hier. Het wordt een warme dag, dus zo dicht aan de kust en lopend over de hoge muur is het vast goed toeven! Voor wie St. Malo nog niet kent: Bassie en Adriaan hebben er lang geleden een aflevering gemaakt 😉.

1. Marianne:
    10 juli 2023
    Veel plezier daar, we hebben daar ook vertoefd .. mooie kust.
  2. Marco en Astrid:
    Ja zeker, dankjewel 🙌🏻!
  3. Andre:
    Veel plezier in St Malo
  4. Marco en Astrid:
    Dankjewel! Het is en blijft een erg leuke stad 👍🏻
  5. Lydia:
    10 juli 2023
    Heerlijk lezen en mee genieten van jullie avonturen.
  6. Marco en Astrid:
    Veel (meelees)plezier 😉!
  7. Tjits:
    10 juli 2023
    Wat een verhaal weer , veel beleefd.
    Jullie vermaken je zo wel.
    Geniet lekker. Dikke kus
  8. Marco en Astrid: